الثلاثاء، 16 ديسمبر 2008

في عالم المدونات ..


فكرة لبوست قديمة و كتبها كتير قبلي

بس برضو حبيت اكتبه .. حبيت اكتب عن

بعض الشخصيات اللي عرفتها عن طريق

عالم التدوين..


رغم اني ماعرفهمش شخصيا بس في رابط

غريب اتولد معاهم لمجدر اني بقرا مدونتهم

و بشوف افكارهم في كتابتهم ..


**********


.. سوسن او مس سوسا ..


اول مدونة تقريبا ادخلها و اول مدونة

ضحكتني و خلتني ادمع كمان

صاحبتها بنت لذيذة اوي شخصية

دمها شربات بس تحس انها في الحياة

جدية اوي واضحة اوي و حنونة اوي

و مدونتها مهرب ليها في حياتها و مكان

فضفضة بالنسبة لها من اللي مش بتقدر تقوله

يارب تنول اللي تتمناه و تبقى احلى عروسة

بحس اني بقيت استنى اليوم ده اكتر منها

مش عارفة ليه ؟ ..


.. الغزالي ..


اول مدونة احبها و اكرهها في نفس الوقت

بتتعبني جدا و بتجيبلي الصداع لأني بقراها بكل

كياني و كل عقلي عشان اقدر افهم كتاباته

و اقول لنفسي على ايه مش راجعلها

تاني بس برجع ادخلها تاني ..

بشوف صاحبها شخصية صامتة جدا بيقول المفيد

كلمة و رد غطها مش بيحب يزود في الكلام

بحسه زي العابر على المدونة بتاعته فكرة حب

يطرحها يحطها و يراقب من بعيد ردود الافعال ..


.. انسان بلا عنوان ..

مدونة صاحبها بخيل شوية في المواضيع

بس حلوة متنوعة تحكي عن اللي بيكتبها احيان

كتيرة .. كاتبها شخصية بحسها رومانسية

اوي و العاطفة بتاخده جدا مش عارفة

في الواقع هو ازاي لكن من روح مدونته اتوقعته

اصغر من سنه عنده وعي و نضج كبير

و روح فكاهة و حزن يعني جامع من كل حاجة..


.. شيماء علي ..


مدونة عميقة و بسيطة بشوف صاحبتها تتمتع

بنضج عالي جدا بشوفها انسانة راقية

جدا من الطبقة المخملية او برنسيس زي

ما بيقولو حاجة كدة في منتهى النعومة زي

مدونتها سلسة جدا لكن عميقة تدفعك لأنك

تدخل جواها عشان تعرفها اكتر و بتندم

لو عرفتها متأخر ..


.. استاذ نورالدين ..


شخص مبدع بمعنى الكلمة خسارة لو

قلمه ظل فقط حبيس المدونات ..

مدونة هي تاني مدونة اكرهها و احبها

بس هو اخف من الغزالي يعني في بعض

الاحيان بيراعي العقليات البسيطة زيي

و بتبقى لغة مدونته سهلة بس بحب انه

بيدفعني افكر بعمق اكتر و احاول افهم

ما و راء الكلمات ..

مش عايزة اتفهم غلط بس اغلب الاحيان

لما بقراله ببقى بضحك او ابتسم بحس روحه

في كتاباته لدرجة اني بتصور وش كاتبها

يعني لما يبقى رايق بشوف وش رايق و مبتسم

و انا بقرا لما بيبقى في حالة الهام بشوف

شخص كدة في حالة الهام بيبص للسما او

ممكن ساند راسه بصباعه يعن زي الشعراء كدة

و لما بيكون متعصب بشوف وش احمر و بيزعق

و هو بيتكلم و عروقة باينة .. مش قصدي سخرية

و الله بس مدونته مدونة بقراها بالصوت و الصورة

كشخص بحترمه فوق التصورو لو كان ليا اخ اكبر مني

اتمناه زي شخصيته بنفس الحزم و الهدوء

و العقل و الرزانة و اللين و خفة الظل احيانا ..


.. ليساندرا ..


بعتبرها توأم الاستاذ نورالدين مش عارفة

ليه ؟ بس بلاقيهم شبة بعض اوي

حتى مدونتهم رغم انه مدونتها ابسط شوية

عمري ما علقت يمكن غير مرة واحدة

و ماكانش بايدي مشاعري غلبتني

مش عارفة ليه بخاف منها و من مدونتها

رغم انه ما فيهاش حاجة تخوف لكن

بحب اقرا من بعيد و اجري زي ما بيقولو

لكن اعلق كانت خطوة كبيرة اوي ..


.. انا حرة او بنت مصرية ..


اكتر مدونة بدخلها و انا رايقة و مطمنة

مدونة بسيطة و جميلة منتهى السهولة

و السلاسة و ده اللي ميزها ..

افكارها عميقة و واقعية لكن بمنتهى البساطة

مش كتير بيعمل ده بتحسها بتكتب بداخلها

لما تكتب بوست وهي متعصبة ببقى

عايزة اقولها بالراحة خرمتي الكي بورد

من كتر ما احساسها بيبان ..

بلاقني فيها في حاجات و مختلفة عنها برضو

اكتر حد مش بقلق لو اختلفت معها لأنها

فاهمة انه اختلاف فكر مش اكتر مهما

بلغ الاختلاف .. بحسها شخص مرح

نوعا ما و بتحب الضحك و رومانسية

اوي و طفلة بمعنى الكلمة بس جواها مش

بتحب توري ده للناس او يمكن مش لاقيه

فيهم اللي يفهم الجانب ده فيها فبتبان جدية كدة

وعنيدة رغم اني بحسها غير كدة خالص ..


**********


احلى مافي عالم التدوين انه علاقاتك مع

اللي فيه سطحية فعلا لكن في عمق تاني غير

اللي بيكون مع الناس اللي في الحياة و

يمكن ده اللي شدني للمدونات لاني فعلا

الفترة دي مش حمل اعمل صداقات لكن

محتاجة في حياتي ناس مختلفة فكر تاني

وجهات نظر جديدة و اسمع كلام غير بس من

غير الرابط اللي يإذيك لو انفصلت عنهم..


يمكن عشان كدة مافيش ولا حد في حياتي الواقعية

يعرف مدونتي و مقتصرة على الناس اللي

في النت و حتى مش كلهم مع انه المفروض

اقولهم يدخلوها لأني بشتكي كتير انهم مش

فاهمني بس لو دخلو مدونتي هيفهموني كويس

لكن مش قادرة اسمح بده يمكن لأنه دلوقت

لو اختلفنا بعذرهم لكن لو فهموني

مش هيبقى في شيء اعذرهم بيه فده

هيخليني ابقى اشد و اقسى عليهم و توقعاتي

منهم تبقى اكتر من اللي يقدرو عليه ..


بجد مش بس اللي ذكرتهم هما اللي مهمين

و بحب مدوناتهم في عالم التدوين في كتير والله

و مش تجاهل ليهم لكن البوست ده طويل اوي

و مش هيستحمل يبقى اطول لكن ناس

كتير لمدوناتهم مكان مهم عندي و فكرهم

رائع بالنسبة لي ..

هناك 10 تعليقات:

Yasmine يقول...

داخلة بالصدفة البحتة الاقى كل الكلام الحلو ده عنى :)
مش قادرة اقولك يا ريم انا سعيده بيه قد ايه بجد..انا قلتلك قبل كده انك بجد من الناس اللى بحترمهم جدا بالرغم من اننا ما نعرفش بعض شخصيا

بس حكاية رومانسية دى ضحكتنى اوى ده ماما لو شافت الكلام ده هتفرح جدا عشان هى مذهولة منى و من تفكيرى فى الحب و ملحقاته :)

و لسه امبارح كنت بقول لنفسي ان مدونتك مريحة للعين لدرجة غريبة الوانها و الصورة و ترتيبها..

بحس انى قاعدة فى اوضتى بسمع المزيكا اللى بحبها على رواقة..حتى المغنيين اللى حاطة صورهم هم نفسهم اللى بسمعهم على طول
و صور الاكل و الشوكولاتة اللى هم من اهم الحاجات فى حياتى تقريبا :)
بجد بحس براحة غريبة هنا..و صدقينى مش بقول كده ردا على كلامك انا مابعرفش ازوق الكلام اساسا..

اما بقى اخر كام سطر دول فانا مزهولة بجد و انا بقراهم..انا كمان زيك بالظبط..ما حدش يعرف نهائى حكاية المدونة دى..و بتعمد ده كانه سر حربى مثلا..و لنفس الاسباب بتاعتك
مش عايزة حد يعرفنى اوى كده حتى الناس القريبين منى..و مش عايزة اتوقع منهم حاجات معينة تفضل اكبر من قدراتهم فالدنيا تتعقد اكتر
هنا العلاقات مهما كانت هتفضل علاقات بين عقول و ده احلى ما فى الموضوع

ReEm يقول...

ده انا الي سعيدة بجد بتعليقك و بكنلك احترام كبير اوي و فرحني جدا الاحساس اللي بتديلك هو الحاجة اللي بقت بنتي بالتبني اللي اسمها مدونتي احب اللي يدخلعها بفرح لما حد يدخلها بيرتاح فيها

مسألة انك رومانسية انا بجد شايفة انك كدة بغض النظر عن بيبان عليكي ايه او رايك في الحب ايه بشوف انه كل الموضوع انه في حاجات جوا الواحد مش بتبان عمال على بطال اللي قدامك هو اللي بيحددلك اذا ينفع تبينله الجانب ده فيك ولا لا هيقدر يفهمك ولا لا عشان كدة مش كل اللي جوا الواحد بيبان عليه

اما زهولك باخر كم سطر دول ف انا قولت قبل كدة اني بلاقيني فيكي في حاجات و السر الحربي ده واحدة من الحاجات الي اتوافقنا فيها

بجد انتي من الناس اللي ببقى مبسوطة اوي بتواجدها عندي و تعليقاتها و بحس بلهفة و انا برد عليهم

م/ الحسيني لزومي يقول...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا
م/ الحسيني لزومي
مدونة /مواطنون ضد الشعب
-----------------

انسان وبس ! يقول...

ايه ده انتى جايبه فى سيرتى وانا اقول انا عمال بشرق ليه ؟
جامع لكل حاجه هههههههههه خلاص هخلى شعار المدونه (او البتاعه بتاعتى دى)
زورونا تجدوا ما يسركم

- الشخصيات الجميله اللى ذكرتيها منهم مشترك بينا وهم فعلا زى ما وصفتيهم واكتر ....دليل حسن قرائتك لشخصياتهم

- حتة الرومانسيه دى وصلتلك عنى من الفضايح اللى انا عاملها عن نفسى ...
على فكره انا كنت بفكر احذف مواضيع كتير منها ...الخاصه او الشخصيه بالذات
بشكرك على كلامك وعملتى طيب انك قلتى بخيل ...وكملتى ....بس فى المواضيع اه هههههههه

دمتى بخير

انسان وبس ! يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ReEm يقول...

اهلا بالاخ الغايب

ده كلام بسيط في حقك و حق ناس اتشرفت
اني عرفت فكرهم و عقلياتهم

و نصيحة بلاش تحذف حاجة احلى مافي المدونة انها بتبقى انت و بتعبر عنك بصدق

و ابقى اتكرم علينا بقى بشوية بوستات جديدة

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

اهلا ريم
.............
اولا بعتذر كتير عشان دايما بتأخر فى الزيارة بس والله لو لاحظتى هتلاقى دة حالى مع الجميع حتى انى بالعافية برد على الناس اللى بتزورنى
...
نيجى بقى للكلام الكبير اللى انت كتبتيه

هو فعلا موضوع رائع تحليلك للمدونات واكتر شيء عجبنى صدقك وبساطة كلامك ووضوحك المعهود بجد تدوينة اكتر من رائعة
..

اما كلامك عن مدونتى فوالله قد خجلت غاية الخجل واشكر لك حسن ظنك
لكن ليا تعليق بسيط وهو تواضعك الكبير والكلام دة والله مش مجاملة انت ياريم من اكتر الناس اللى بتقرانى كويس وبتحللى اى موضوع بمهارة والدليل انك مبتعلقيش وخلاص الا بعد قراءة جيدة بالمناسبة دة نفس منهجى فى القراءة

اما وثفك لحالتى وانا بكتب فدة موتنى من الضحك لأنى حسيت ان حد بيقلدنى بالظبط لانى والله بكون بالظبط زى ما وصفتى
شوفتى بقى انك طلعتى كمان محللة نفسية قوية جدا
...
بشكرك مرة تانية ياريم على تدوينتكم الرائعة وكلامك الثمين انت فعلا اخت فاضلة

تحياتى لك عند كل شروق
...
نور الدين محمود

ReEm يقول...

اذا على التأخير و الانشغلا فكلنا في وقت ما الا ما بننشغل عن عالم التدوين عادي جدا مش محتاجة اعتذار

و بجد مافيش داعي للشكر ده كلام صادق و قليل جدا حبيت اقوله في حق المدونات و اصحابهم اللي بشكل غير مباشر اضافولي كتير

و مبسوط اني طلعت بفهم قلمك و احلله كويس خلاص هبطل اتواضع بقى

و انا اللي بشكرك لتعاليقاتك المميزة دايما في مدونتي و لاشياء اللي اكتسبتها بشكل غير مباشر من مدونتك و اللي من ضمنها اني حبيت ارجع احاول اكتب باللغة العربية حسستني اني مشتاقلها
بجد

Lyssandra يقول...

هلا ريم

إيه يا بنتي الرعب ده ؟؟
أنا مدونتي تخوف ??

:)

طيب أنا دلوقتي قبل ما أدخل المدونة بابص يمين وشمال وورا الباب
عاجبك كده بقي ؟

أنا دلوقتي اللي بقيت خايفه

ههههههههههههه

----------

لأ بجد بقي .. كنتي تقصدي خوف من إيه بالتحديد ؟؟

وبعدين تعالي هنا

يعني بتيجي تقري وتجري ؟؟

:)

طيب عرفيني وانا هاقوم معاكي بالواجب .. وبعدين يا ستي تنوريني في أي وقت
وأي كلام تحبي تسيبيه سيبيه وماتخافيش
علي ضمانتي أنا

:)

ياريت بقي تبقي تعرفيني إيه بيخوف
لأني واقفه علي باب المدونة وماسكه شمعه ومش عارفه أتحرك

:)

==========

بالنسبه لكلامك عن مدونتي ومدونة نور الدين

فانتي أعطيتيني أكتر من حقي بكتيـــر

بس سعيده بكلامك ده

==============

أنا منتظرة تعليقات كتير بقي ياريم

كل التحية عزيزتي

Lyssandra

ReEm يقول...

هههههههههههههه

تسلم خفة دمك دي ضحكتيني والله يا ليساندرا بقى انا خوفتك من مدونتك

واله مش عارفة بس مدونتك دايما بخاف اعلق فيها بحس فيها هيبة كدة مش عارفة
اوصل قصدي بس بتحسسني بمسئولية الرد و انه كل حرف يكون في مكانه

بس ادلي مدونتك عشان ما نتحرمش من مواضيعها لحسن يدعو عليا باقي المدونيني