الخميس، 25 فبراير 2010

ماهو حرام ..

هو احنا ليه بقينا مش قادرين نقول عن الحرام حرام ؟


هل هو نتيجة رغبتنا الشديدة اننا نكون اصحاب افق واسع
وتقبل للآخر ولا هي فوبيا من التشدد يعني ؟


انا فكرت كتييير بجد عشان اكتب البوست ده اولا لاني
ما بقتش مؤمنة بجدوى ابداء الرأي نهائي ولا بحب الجدال
وشايفة انه كل حد عنده فكرته ومقتنع بيها يبقى على ايه
التعب؟ و ثانيا هل هعرف اوصل فكرتي زي مانا قصدي ؟
و ثالثا و الاهم سألت نفسي هل انا اهل اني اكتب الموضوع
ولو حد حب يناقشني في كلامي عندي القدرة على النقاش؟
قولت اجرب بقى وانا وحظي ..

المسألة كلها انه في
امور في ديننا حرام ومتفق عليها
و منتهي النقاش في حرمانيتها تقريبا

في كل المذاهب و الطوائف ليه دلوقت احنا نحللها مية تحليل

ونبررها الف تبرير و نحاول نجيبلها مليون حكم يعني مثلا :


- لو اخدنا زوج خان مراته مع واحدة تانية مش ده زنا
والزنا حرام
.. ليه بقى في ناس تحب تجادل الحكم
وتطلع مية حجة وتبرير ؟



- الراقصات ومشاهد سمية خشاب و غادة و نحوهما
لو جينا بجد لحكمها
الشرعي فعلا مش هيبقى حرام
طيب ليه الجدل و الكلام واللت و العك

بحجة انه ده فن هي تصرفاتهم لو في اطار التمثيل
و عشان الفن مثلا هتبقى حلال؟



- شرب الخمر و القمار مش فعلا حكمها حرام
يبقى ليه بشوف دايما
رد عبيط لا ده بس لعب على خفيف
ولا لا ده ويسكي مش خمرة
ولا دي بس مشروبات روحية
مش كلها داخلة تحت حكم واضح وصريح ؟



- لبس المايوه مش المفروض انه حرام ده حتى لو جيبنها
بمبدأ
الناس اللي بتلغي فرضية الحجاب وبتقول انه المقصود
نغطي اعلى
الصدر طب يعني معقولة الله ينزل حكم الهي
بتغطية اعلى الصدر
و المايوه يبقى عادي وحلال
بحجة انه لباس بحر ؟



- المثلية الجنسية و نسيبنا من المثلية في الاناث رغم اني اعرف
انه
ذنب يتهزله عرش الرحمن بس برضو بيجادلو
بانه مافيش نص
قرأني و نمسك المثلية بين الرجال
مش اهلك قوم بحالهم بسببها مش
تبقى حرام يبقى ليه بنجادل
في حكمها اليوم ؟



عارفين اللي خلاني بجد اكتب الموضوع ده
اني في مرة قولت انا
ممكن اتقبل امر ما
وكنت عارفة ومقتنعة انه حرام فبعدها قعدت اراجع
كلامي
و اقول ازاي اتقبل امر انا واثقة في حرمانيته
يعني مش بس بقينا
مش قادرين نقول على الحرام حرام
لا و بقينا متقبلين المنكر
كمان يعني حتى تغيره بالقلب
مبقاش موجود و دي في حد ذاتها مشكلة
..


على فكرة انا مش بتكلم في الاسباب و كيف وليش
انا بتكلم عن
الحكم الشرعي الواضح و الصريح ليه بقينا
ننكره و نجادل فيه كتير
يعني اذا الشيء فعلا حرام
يبقى خلاص نقول حرام واللي بيعمله عاصي

تاب بقى ولا راضي بعمله يدخل جنة يدخل نار
مش شغلنا بقى ده شيء في علم ربنا

بس الحكم معروف وخلاص بلاش اللف و الدوران
خوفا من تهمة التشدد
الديني مايقولو متشدد
اذا الشخص مايعرفك خلاص رأييه هيفرق بإيه
ولو
شخص فيه مجال يعرفك بكرة هيكتشف انك مش متشدد
من عشرته ليك
يبقى ليه كل الخوف ده والرغبة الرهيبة اننا
نبقى متقبلين للآخر كدة
حتى على حساب امور مسلم بيها


المشكلة انه الموضوع مش واقف على كدة بالعكس بقيت
اشوف نتيجته
جيل مش هيكون عارف ايه الحرام وايه الحلال
و ده بدأت الاحظه
فعلا في الاعمار الصغيرة من 15 واصغر
و حتى فنوات الدين اللي
بقت كتييير اوي واللي انا بصراحة
بشوفه شي سلبي مش ايجابي
مش هتبقى عامل مساعد
في انه الجيل الصاعد ده يبقى عارف
فين الحرام و فين الحلال
وبعد كدة هنرجع نلوم ونعتب ونقول الفساد
زاد و المشكلة فين ؟
و جيل مش عارف ايه وهو ببساطة مجرد جيل تاه بين افكارنا
و صراعتنا و تناقضنا و استعباطنا لا اكثر و لا اقل ..


مش عارفة بقى اذا قصدي و فكرتي وصلت لكم زي
ما انا عايزة وفهمتوني بجد اتمنى اكون عرفت
اوصلها ..

هناك 4 تعليقات:

ســـــاره يقول...

شوفي ريمو ..
الحلال بين والحرام بين وبينهما امور مشتبهات

هذا اللي احنا عارفينه كويس جدااا
بس اللي يخلينا نقاوح في بعض الأمور هم اهل الفتاوي .. لما يجيكي شخص يحلل والثاني يحرم والثالث يحلل اللي اتحرم وهكذا..

بكل امانه هتلاقي الواحد وقتها ياخذ الشي اللي يرضي ضميره ويخليه مستانس..
مثلا :
الأغاني في شيوخ تحرم الموسيقى تماما وفي شيوخ تحلل الموسيقى وتحرم الكلمات المرافقه اللي فيها اثارة للعواطف .. وفي ناس تقولك اغاني ام كلثوم حلال بس اغاني الزمن هذا هي اللي حرام ..
هنا غصب عنك هتقولي ايوة صح الأغاني مو حرام وعادي لما اسمعها انا مابسوي شي غلط .. وهذا لأنك تبغي تسمعي اغاني فبتروحي مع القول اللي بيحللها..

نفس حكاية الفن .. اللي يقولك الفن نفسه حلال بس المشاهد المصاحبة ليه حرام وفي ناس تقولك الفن كله حرام حتى الفلوس اللي بياخدوها الفنانين حرام .. هنا برضه هتروحي مع القول اللي بيريحك انتي وهتتبنيه ..

زي الحجاب تماما .. عندنا يقولوا واجب ان المرأة تغطي وجهها وغيرنا يقولوا تغطية الوجه غير واجبه واختلف عليها العلماء.. هنا هتروحي برضه مع اللي يريحك وياتغطي وياماتغطي وتتبني الرأي اللي يأيدك..

في النهاية ريم هي قناعات
كل انسان بيدافع عن قناعته وهتلاقيه يجيبلك حجج ومبررات ليها انها صح..

في اشياء ماحد يختلف فيها
الزنا مثلا ماحد يقدر يقولك حلال ابدااا .. بس تلاقي الواحد يدافع عن نفسه وعن غيره ويحاول يخترع دوافع ادت للزنا .. بمعنى ان الزنا كحكم متفقين عليه بس طبيعي الشخص يدافع عن نفسه او عن المقرب منه..

مثلا الكذب منهي عنه
ومع ذلك احسبي كام مرة بنكذب في اليوم
كام مرة بنفتن
كام مرة بنغتاب

اشياء كثيرة بنسويها ريم ومو واخذين بالنا منها انها حرام او منهي عنها وبنمسك في امور ثانية من وجهة نظرنا انها اكبر مع انها لاتفرق عنها في شئ
بس المجتمع وثقافتنا هي اللي تفرض علينا الصغير والكبير من الآثام .. عشان كذا الواحد ابتدى يتعلم ويتبنى قناعاته الشخصية مو قناعات وافكار ومبادئ مجتمعه ..

فهمتيني :)

ReEm يقول...

سارة

اللي فهمتو انه قصدك اننا بنستسهل طالما في ناس اعلم مننا قالت و بناخد اللي جاي على مزاجنا

تقريبا ده اللي فهمته

وهو انتي عندك حق عشان كدة بشوف كترت المشايخ والقنوات الدينية من وجهة نظري شي سلبي اكتر من ايجابي

leeno يقول...

قصدك وصل و عندك حق و انا معاكي الحلال حلال و الحرام حرام

لكن في زمن العالم كله قرية صغيرة يبقى لازم نناقش و نحلل و نتحاور
مش خوف من التشدد لا بالعكس توصيل لفكرة الاسلام مش اكتر و لا اقل

و كمان ضروري نكون فاهمين ليه حلال و ليه حرام عشان كدة المناقشة ضرورية و الفهم ضروري

لو واحد كافر مينفعش اقله حرام و خلاص مش حتفرق معاه اصلا !
بس يعني اكيد مش لازم تحليل الحرام ارضاء للناس و لا تحريم الحلال ارضاء للناس

بس الفهم و الادراك من خلال المناقشة واجب

ReEm يقول...

انا معاكي جدا على فكرة اننا فعلا لازم نفهم بس انا كنت اقصد لما بنقى كدة مسلمين في بعض و فاهمين ومدركين و يصعب علينا نسمي الحرام حرام عادي عشان ما يبقاش جهل و تشدد او عشان مش جاي على هوانا يعني

اكيد مش هنوصل لتحليله بصريح العبارة بس زي ماتقولي بنتحايل عليه عشان نحلله او جزء منه