الاثنين، 5 مايو 2008

بكتب بكلمات مصرية !


وسط فرحتي بمدونتي اديتها لصديقة سعودية

سألتني باستغراب : انتي مو سعودية ؟

انا باستغراب : اكيد .

قالت : طيب ليش تكتبي بكلمات مصرية ؟

انا : سكت . تنحت و استغربت معقول نسيت اني سعودية ؟!

افا ! ما هقيت ( يعني زي ماكنش العشم ) كدة فقدت الانتماء و الهوية ..


و لكن لحظة اليست المصرية لغة عربية ؟! ( بالعربي : راح تفهون كلامي )

السنا تلك الامة العربية و من تنادي بالقومية العربية ؟!

لماذا يجب انا اكتب بلهجتي فقط لأني سعودية مع ان لغة كتاباتي هي عربية ؟!

معذرة فلست أسيرة للعصبية القبلية .. لذا سأظل اكتب بكلمات مصرية ..

( اصلي انا بموت اللهجة المصرية )


إضافة :

طول عمري بحب المصريين و اختي بتحب اللبنانيين امي دايما بتيجي من بعيد بتقول :

لما اسمع برنامج مصري اقول انتي لو لبناني يبقى اختك انا شكلي هيكون عندي عريسين

واحد مصري و واحد لبناني سيبكومن اللبناني دلوقت بس ادعو كلمة امي تحقق و المصري

يبقى واحد من العريسين ليا انا اكيد مش اختي

اوعو تنسو


هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

مبروك يا ريم :)

ReEm يقول...

الله يبارك فيكي و يسعدك يا احلى ايمي

عرفتها في حياتي

""""" يقول...

حلوه الكلمات المصريه بتاعتك

وحتى لو كتبتى بالسعودى هنفهمك برضه

ولا يهمك يابنتى

عبرى باى لغه واى اسلوب واى لهجه ترتاحى فيها اكتر

ReEm يقول...

هعبر بحبيبتي المصرية يا امل

أحمد المطيري يقول...

كتباتك ....شدت انتبااهي....فيها سهوله في التعبير وليست معقده ... .. ... ولكن ... شخصيتك شدت انتباهي ..قبل كل شي.. غريبة الاطوار


قرائت مدونتك واحييك وعاشت يدك ياصاحبة القلم الماسي اسعدك الله مثلما اسعدتني بقراءة كتباتك

ReEm يقول...

اسعدني كلامك الكبير فيا و في مدونتي

المتواضعة اسفة على اني لم انتبه

لتعليقك لكن اسعدني جدا و اسعدني

مرورك