السبت، 28 يونيو 2008

الصراحة راحة يا عيني وانت ........


رجعتلكو تاني بالشكاوي والانتقادات البوست اللي فات كان حاجة رومانس كدة لزوم تريح الاعصاب نبدأ الجد بقى
----------------------
بستغرب و بندهش من بعض الصفات اللي المفروض
انها صفات حميدة بس الناس خلتها او فسرتها بطريقة
غلط صورت الصفات دي شيء مكروه
ابتدي مثلا بالصراحة عنوان البوست يعني انت تكون
سعيد بشيء هتعمله او خطوة ناوي تقدم عليها تقول
اروح اناقش و احد صحبي اشوف رايه برضو
رايين احسن من راي
يجي الصحاب اللذيذ بعد ما فرغتله عن مكنونات
صدرك يرزعك كدة بكم كلمة تخليك تكره الساعة
اللي قولت تقوله فيها عن الموضوع بدعوى ايه انه
انا والله انسان صريح و اللي في قلبي على لساني
او يكون مثلا عندك عيب معين شكلي كان ام خلقي
بس مش شيء خطير او بيأذي او بيبقى الشخص ده
من معرفة بسيطة حب يتكرم و يقول رايه في شخصيتك
نفس الاسلوب يديك كلام دبش يخليك تحبط ومعنوياتك
تنزل لسابع ارض و طبعا تتعصب و تزعل و ممكن تدب
خناقة تلاقيه بيقولك و بكل فخر انا كدة انسان صريح
وصراحتي دي دايما بتوقعني في المشاكل
اصل الناس مش بتحب الصراحة وانا اقول
للاعور اعور في عينه ..
صفة تانية كمان بحس الناس بجد بقت تتفاخر بيها
الا وهي العصبية يعني في كل مرة تبدأ انك
تخش في نقاش او موقف او اختلاف في وجهات
النظرمعاه تلاقيه بيتعصب و يسمعك كلام عمرك
ما سمعته في حياتك و الوان بقى اللعن فيك والشتايم
اذا كان مؤدب يعني لانها ممكن توص لمد الايد ده
اذا ماهانش عليه الصحبه اصلا و قالك نخسر بعض
احسن بعد العشرة و بعدين يجي يقولك
اسف اصل مش قصدي والله انت عارفني بحبك و
انت اخويا و كأنك اصغر عياله كل مرة هيراضيك
بكلمتين بس انا كدة طبعي عصبي عيبي العصيبة
انا ممكن اخسر اعز صحابي بسبب عصبيتي ده
طبعي و بتحس كدة مع كلامه بنبرة فخرانه عصبي
يعني كأنه كدة بقى الحمش والجدع اللي محدش يقدر
عليه و مش بتنزل كلمته ..
اخر مثال هتكلم عنه واللي بقى بيشليني انا شخصيا
الكلام او الهزار بالشتيمة اللي طلع من كم سنة
الاول كان موضه و انك لو بتشتم كول و بتاع
دلوقت بقى يعني انت كدة صاحبه المقرب
يشتمك و تشتمه يعني خد عليك و دخلت قلبه و
بقى على طبيعته كدة معاك ومش متصنع و مش
هيعبرلك او يوريك قربك وغلاوتك الا بالشتيمة
تمر على الولاد تلاقي كل واحد بيشتم في التاني
بالفاظ مش عارفة بتيجي منين ده غير انه
الشتيمة ممكن بتطال الام والاب و قال ايه
كدة هما بهزرو امال لما يتخانقويعملو ايه ؟!
البنات كمان خدت حقها اصله لازم المسواة
البنت تشتم زي الولد هي اقل منه يعني زيها
زيه اكيد صحباتي اولهم الاقي الوحدة تقول
ريم وحشتيني ياحمارة و التانية تتصل عليا
ليش ماتتصلي ياحيوانة وحشتيني بجد يستغرب
بقولهم طيب اذا كدة واحشاكم امال لما نتخانق
هتقولولي ايه ؟!
و وحدة لسانها متربي منها وزعلانة البنات مش
بتعمر معاها و كل واحدة تصاحبها شهر و تمشي
لغاية ما اطرينا نصرحها انه لسانها زفر ولازم
تتغير احنا اتدبسنا فيها من اعدادي و انتهى
الامر لكن الناس مش ملزمة تستحملها يعني
اذا احنا الصحبات زهقنا من هزارها ده فمبالك الغريب
ده غير بقى هزار الايد اللي بقى كدة انت الغالي
وفوق الكل انت الصاحب و الكل في الكل يعني
لازم عشان تبان غلاوتك الصاحب ده يهبدك كم
خبطة كدة وانت وغلاوتك بقى على قد ما انت غالي
بتكون قوة الخبطة
كان معايا وحدة ايام ثانوي من النوع ده و للاسف
كانت بتعزيني اووووووووووووي ( اوعى تقولو انا
الي مش بعرف الا الاشكال دي لا والله صحباتي عسل
و الدليل شخصيتي بس لازم يكون في كدة حالات شاذة)
المهم بما انها بتعزيني اوي كدة فكانت الهبدة او
الضربة متوصية دي لما اشوفها جاية تصبح عليا
استعد اني هبدأ ادورعلى واحد من اكتافي اللي هتوقع
اصلها كانت بتصبح علينا كدة تخبط على الكتف بايدها
الكل بيتوجع بس انا ليا معزة بقى فكتفي بيوقع
ولا اليوم اللي زميلتي غابت و جات قعدت جمبي يومها
انا حسيت اني بقيت زي مكعبات ليجو كل حتة في
مكان و عايزة حد يعيد تركيبي ياااااااااااه
ده كان يوم طويل اوي ...
معلش بقى البوست طويل عارفة طولت عليكم بس
احب اقول كلمة للاستاذ صريح يا استاذ صحيح
انه الناس مش بتحب الصراحة بس دي مش
صراحة دي اسمها وقاحة يعني انت وقح حلو
الانسان يكون صريح بس لازم في صراحته
يراعي مشاعر الاخرين و مايبقاش وقح وقليل ادب كمان ..
معلش اصلي صريحة انا اقولك اعمى في وشك ..
اما بقى عصبي بيه فانت بقى غبي اه زي ما بقولك
غبي مش لانك عصبي لانه ممكن يكون طبع
فعلا بس غبي لانك سعيد بعصبيتك سعيد وانت
اعصابك بتشل عقلك و تفكيرك سعيد و انت بتبيع
عشرة حد في ثانية وتهينه بسبب غباءك في عصبيتك ..
انا اسفة مش قصدي والله ازعلك بس اصلي اتعصبت
وانا طبعي كدة مش بعرف امي لما اتعصب..
ابو شتيمه باشا و ام ضرب هانم او العكس بقى
يا معفنين يا ... يا .... يا .... يا ... و لا اقولكو
انتو بقى خلص عندكو الكلام و عن اذنكو ياقراء
اصلي هقوم اشمر اكمام البيجاما اصلي عندي
كلمتين راس مع ام وابو ضرب ...

هناك 17 تعليقًا:

blue-wave يقول...

معاكى حق للأسف الصراحه بقت عيب والعصبيه بقت ميزة
كل حاجه اتقلبت زى ما حياتنا نفسها اتقلبت

Foxology يقول...

والله كلامك صح الواحد بقى بيشوف عينات من البشر مش ممكن ايه التفكير والدماغ دى ؟؟؟ الكل بيعمل اللى بييجى ف باله وخلاص مش مهم تأثيره هيكون ايه

تحياتى :)

كيكى عوووووو يقول...

عوووووووووووووووو انا جيت
اتخدتى
............................
اخيررررررررررررررررررررررا كتبتى حاجة
...........................
احيكى على البوست دة بجد
انا اكتر حاجة بكرها الهزار بالشتيمة والضرب..مشكلتى مش بعرف احرج حد
ومتغاظ مووووووووووووووت
بجد
بجد بوست هايل وواقعى جدااااااااااااااااااااا
احيكى
عوووووووووووووووووووووووو

""""" يقول...

ههههههههه عسل يابت ياريم
جميل مضمون البوست اوى

انا طول عمرى مش بحب الشتيمه فى الهزار
فى كلام معين ممكن اتغاضى عنه

بس فى الفلظ بحس انه عيب اوى تطلع من بنت محترمه

انا بسكت بينى وبينك وبحاول اقنع نفسى انى غاليه عندهم وليا معزه خاصه ههههههه

بس فى نفس الوقت بكون مضايقه فعلا
وساعات اقولهم طب وطوا صوتكم لحسن حد يسمعكو

بحاول احرجهم بالذوق بس مفيش فايده
هو لازم كدا عشان يبقى الاسم اخدين على بعض ومفيش فرق ولا حواجز بينا

بس انا بينى وبينك بفضل اعمل حدود فى التعامل بينى وبين اصحابى
الاحترام بين الصحاب مهم برضه

اما العصبيه فانا مش اى حد بصراحه هلوم عليه
فى ناس اصلا كدا غصب عنها بتنفعل

اما اللى بيفتخر بعصبيته فانا موردش عليا حد كدا

نيجى للصراحه بقى
انا بحبها بس هى ليها اسلوب
مش اى بيعرف يبقى صريح على فكره

فى ناس فعلا مبتفهمش وبتدب الكلام
المهم فى الصراحه انك تعرف تعرضها باسلوب فنى راقى مياذيش اللى ادامك

وذى ما قال سيدنا عمر ابن الخطاب رحم الله امرئ اهدى الى عيوبى

kochia يقول...

موضوع حلو وواقعي
الناس بقت غريبة في حاجات كدة وبيقكروا دايما انهم صح

تحياتي

ReEm يقول...

blue-wave

شكرا على تعليقك بس برضو لسه الحياة رغم قلبتها لذيذة

-------------------

foxology

عادي ماهي فوضى و مش مهم غيرهم انا ومن بعدي الطوفان
شكرا لزيارتك

-------------------

كيكي

اهلا بيكي يا ستي يعني لازم كل مرة تخضيني كدة بس سعيدة بزيارتك
و متقوليش على بتوع الشتم دول اصلي هتنقط منهم بجد

--------------------

امولتي وحشتيني

والله بحاول اعمل زيك وبحرجهم بالذوق لكن لا حياة لمن تنادي ولا بيعتبره او لو زعلتي يعني بيهدو يومين ويرجعو غلب حماري معاهم اما العصبية فاحمدي ربك انك ماشفتيش الناس اللي فرحانة بعصيبتها دي تشل
و الصراحة بقى نا معاكي ومع المثل الي يوقلك يا بخت من بكاني و بكي عليا و لا ضحكني و ضحك الناس عليا بس مش لازم يبقى الكلام دبش كدة في اسلوب مش ترزع الكلام في وش الواحد وتقوله انا بصارحك افرض طيب يا صريح قابلت حد متعافي و بيضرب ايه موقف بقى لازم يعني تحط نفسك في مواقف بايخة

-----------------

kochia

دي بقى صفة تاني للاسف ما قدرتش اكتبها تندرج تحت مسمى العند و برضو بلاحظ الناس بتفخر بيها وي اليومين دول و يقولك وهو منشكح كدة و معتز بنفسه انا عنيييييييييييد جدا
بس في الحقيقة هو عبيط مش عنيد لانه العند في الغلط و الباطل يبقى عبط شديد ممزوج بغباء فتاك بعيد عني وعنك

ابراهيم يقول...

الناس اصبحو مختلفين سرسعين الغضب فقد اثرت الحياة فيهم وعليهم

ReEm يقول...

ابراهيم

هو عندك حق في النقطة دي بس احنا بنلوم الدنيا و الحياة على كل حاجة بصراحة حتى ابسط الاشياء اللي في ايدنا احنا

Eldebug يقول...

ايه ده هوه موضوع الهزار بالشتيمة ده وصل عندكوا السعودية انتوا كمان ... انا كنت فاكره عندنا احنا بس ...
وعلى فكرة احسن حاجة هيه مواجهتهم زى مانتى عملتى كده بالظبط ... لا يفل الحديد الا الحديد

واسف على انقطاعى الفترة الاخيرة... مدونتك من المدونات اللى فعلا باحب اتابعها

تحياتى

ReEm يقول...

عودة حميدة سعيدة اوي بعودتك و ربنا يوفقك في مشروع التخرج

العالم العربي كله واحد وسايح على بعض
عندنا و عندكو خير
بس حتى المواجهة على فكرة غالبا مش نافعة لانهم مقتنعين اوي بنفسهم او مش بيحسو بصراحة

كيكى عوووووو يقول...

جاية امسى واصبح
وخدك برضوا
عوووووووووووووووووووو

محمود حسن العدل يقول...

عندك حق اسوء حاجة فى الوقت اللى احنا فية دة انك تقابل اصحابك بالشتيمة

r يقول...

عندك حق اوى يا ريم
البوست دا فعلا جميل وهو بالظبط اللى حاصل الا موضوع الشتيمه لانى بقول الصراحه وعصبيه
فمحدش من اصحابى مش يقدر لا ولا يجرؤ حتى
انا فى الحاجات دى ما بشوفش مش مش بعرف بس اللى قدامى
---------------
انا معاكى بردوا ان فى فرق بين الصراحه والوقاحه ولازم نفرق بين الاتنين كويس اوى
بس علشان تعرفى اذا فعلا واحده صحبتك سألتك على حاجه وانتى ما قلتى الصراحه كدا تبقى بتنافقيها
-----------------
العصبيه دى انتى عارفه ضغوط الحياه والشغل او المذاكره بالنسبه للاصغر
فعلا وكمان الزحمه والحر بيخلوا الواحد يخرج عن شعوره مش عصبيه بس
بس طبعا الناس مالهاش دعوا اننا نطلع عليها عقدنا
--------------------
عجبتنى اوى مدونتك
سلمتى دايما

ReEm يقول...

كيكي

منوراني دايما ياقمر

---------------

محمود حسن العدل

ماتزعلش ده دليل على كتر معزتك عندهم

شرفت المدونة بتاعتي و البوست بتعليقك

ReEm يقول...

بسنت

سعيدة اوي بزيارتك وتعليقك

انا على فكرة مش بولم العصبي اللي طبعه عصبي او اللي الحياة والضغوط خلته كدة انا بلوم الانسان اللي فخور بنفسه انه عصبي و شايف انها ميزة و الكل بعمله الف حساب و كلمته مش بتنزل

Abd-Alrahman يقول...

لالا انا مش معاكي الصراحة عمرها ما كانت عيب ابدا
ولكن المشكلة في الاسلوب
الطريقة الي الصريح او الصريحة بتتكلم بيها
هيا الي فيها المشكلة
هوة ممكن يكون صريح
بس باسلوب حواري جميل جدا جدا
بوستك جميل اوي ومدونتك هايلة
ربنا معاكي
كانت اول زيارة عندك
استمتعت بوقتي فيها
واتمني زيارتك ليا


الصيدلي المطحون

ReEm يقول...

عبد الرحمن

انا ماقولتيش الصراحة عيب ووضحت ده في البوست انا اقصد لما حد يبقى كلامه دبش ويرزع اللي قدامه باقسى الكلمات و يقولك كدة هو صريح ودي صراحة الصراحة مهمة ومطلوبة بس برضو في شيء اسمه زوق

اسعدني تعليقك