الاثنين، 23 يونيو 2008

أنت و أنا ..



أنت و أنا .. أنا و أنت ..
من نحن ؟! شخصان منطقي ..
حبيبان هذا ما يبدو .. عاشقان ؟!
امر بعيد او ربما صحيح ..
من يدري من نجن ..
ربما كنت اعرف ..
ربما كنت انت تعرف ..
لكن نحن .. مجرد اثنان
التقيا قبل ان يفترقا ..
و لكن لم يفترقان ..
ربما ليسا حبيبان .. ليسا عاشقان ..
مجرد شخصان .. يريدا ان يفترقان ..
لكن لا يستطيعان ..
لماذا ؟! ..
ربما يكون حقا هو .. الحب ..
إذا اين الشوق .. أين خفقات القلب ؟!
اين الدموع و الالم .. اين الورود ؟!
اين عذب العبارات .. اين الهمسات ؟!
و لكنها موجودة هي غائبة و موجودة ..
ربما تغير الحب ..
تغير مع التاريخ مع البشرية و الناس ..
اصبح كالمباني فوق السحاب ..
اصبح سريع كسمة هذا الزمان ..
أهو حب الالفية الثالثة ؟!
لما لا .. لم اعد اعرف و لم اكن يوما
من الايام اعرف ..
أتدري لنقل اننا شخصان..
عاشقان .. حبيبان او حتى صديقان ..
المهم هناك أنت و أنا او أنا و أنت ..

هناك 13 تعليقًا:

""""" يقول...

عارفه ياريم
اللى انا ملحظاه ان مفيش حد بيحب دلوقتى واثق من حبه
الناس خايفه يكون مش هو دا الحب
او يمكن يكونوا فسروا احساسهم غلط
الناس متخيله ان الحب دا عايزله ساحر والا جنى مثلا
وذى ما يكون الناس مبقتش عارفه تحب
فعلا محدش عارف يميز
وحتى اللى عايش فى قصة حب عنده شك انه يكمل او ان يكون احساسه ده حب اصلا
الناس فعلا بقت خايفه تحب وتصدق نفسها ان دا هو الحب
انا لفت نظرى الجزء الاخير
اصدقاء او مجرد شخصان
مش قادرين نبعد عن بعض وفى نفس الوقت مش واثقين ان دا هو الحب
يارب بس الناس تتاكد من حقيقة حبها قبل فوات الاوان وقبل ما نضيع منها الناس اللى بتحبها بجد
وعشان مجرد هواجس

جميل اوى البوست ياريم
عجبنى فعلا

ReEm يقول...

كلامك مزبوط و ممكن الظروف او صعوبة الزمن ده وصلت الناس لكدة عموما كل شيء جايز في زمن العجايب
سعيدة انه البوست عجبك يا امل

blue-wave يقول...

كلام احتارت فى معناة
ولكنى شعرت بجماله
تحياتى

ReEm يقول...

blue-wave

انا على فكرة حسيت انهالبوست ده هيكون محير شوية و غريب و ممكن دمه تقيل اوي خصوصا انه مش من عادتي اكتب بالاسلوب ده بس كان كلام جواتي و حبيت اقوله لصديقتي المقربة اللي هي مدونتي اللي مش بخبي عليها حاجة
بس برضو يسعدني جانب مهم من تعليق حضرتك انك حسيت بجماله كفاية عليا حتى لو كان محير انك قدرت تحسه

Miss. Sosa يقول...

جميل اوى البوست ياريم
واضح ان جيلنا هو جيل الحيرة والاكتئاب والامراض النفسية يمكن لان ادراكنا للاشياء اكتر من اللي قبلنا واللي بيعرف اكتر بيتعب اكتر
الاجيال اللي قبلنا كانت ابسط واطهر لكن احنا كومبليكاتيد

لكن على فكرة في حب الدموع والسهر والحيرة لازال موجود

لكن تفسيري لاتنين مش واثقين من ان علاقتهم حب ولكنهم مش قادرين يستغنوا عن بعض
احتمال كبير ده يبقى تعود وصداقة

تقبلي تحياتي وتقديري
سلااااام

ReEm يقول...

بجد مش مصدقة سوسن بنفسها زارت مدونتي
سعيدة اوي بتعليقك

لكن بالراحة شوية على جيلنا المكلكع ده
بس تصدقي عندك حق اننا فعلا جيل عارف كل حاجة و بيفهم اكتر زمان فعلا كانو في منتهى البساطة عشان كدة امورهم دايما بتمشي

الجزء التاني مش شرط اميل اكتر انه نوع من الحيرة زي ما امل فسرته لانه في الاخر الواحد بيفكر في الي بيحبه مش بيبقى متخليه غير في صورة الحبيب وده حال الاتنين دول
ممكن يكون تعود بس في نظري جزء مهم من الحب التعود بس الصداقة صعبة مافيش صداقة بعد الحب

بجد سعيدة اوي بزيارتك دي

أ / أحمد عبد المنعم يقول...

بسم اله الرحمن الرحيم
كلامك يمتلئ بالعواطف الجميلة
أدعوك لزيارة مدونتى
http://ommee.blogspot.com
ويهمنى تعليقك

ReEm يقول...

احمد و كاتب مصري

مشكوريين على مروركم الغالي

و التعليق اللطيف و ان شاء الله في القريب العاجل هاتشرف بزيارة لمدوناتكم

أحمد زاهر يقول...

إن لم تكن حبيبى .. فأنت لست عدوى
وإن لم تكن إختيارى .. فأنت قدرى

ReEm يقول...

ابن الخطاب

ممكن البيتين دول فعلا يلخصو الحالة اللي فوق و عبرو عنها صح

اسفة ماخدتش بالي من تعليق حضرتك بعتذر بجد و سعيدة جدا بزيارتك مدونتي

Here i'm يقول...

كنت عامل بوست قبل كده فى مدونتى

عن فكرة أنا و حبيبى ..

و قلت أن أنا معتقد أن ليا نصى التانى اللى بيكملنى سواء النص دا فى البرازيل أو اليابان أو فى مصر ..

بس فى الأخر ليا نصى التانى ..

هوا فين ؟؟ .. حقبله و لا لأ ؟؟ ..

كل دا فى علم الغيب :)

شكولاتة يقول...

انت وانا
هو هذا الاهم انهم مع بعض

واكيد جمعهم الحب بس نقدر نقول يمكن برد مع الايام لكن مصيروه يرجع واكيد راجع
لان الحب مابيموت

والاهم انا وانت وانت وانا
فنحن قد نكون حبيبان وعاشقان وصديقان وكيان واحد

ReEm يقول...

قباري

انا على فكرة مؤمنة بده اوي اني فعلا

حلاقي نصي التاني وفيه كل اللي بحلم

بيه بس هو مسالة وقت وتدبير ربنا اعلم

بيه

شرفني تعليقك اوي و يارب تفضل زائر

دائم

----------

شكولاتة

فعلا هو ده المهم في الاخر احنا مع بعض

و بنحب بعض

اسعدني تعليقك