الأحد، 13 يوليو 2008

هو انا مش خلصت دراسة ؟!


انا كنت فاكرة بما اني اتخرجت خلاص ربنا تاب عليا من

الواجبات بس مس كيكي ومس امل ليهم راي تاني

عشان دبسوني في حل الواجب

الواجب عبارة عن جزئين

1- 16 صفة عن نفسي ؟

والله كتيرالصفات دول

2- امرر الواجب للي عايزة يحله

طبعا هدبسكو كلكو زي مانا اتدبست فيه

نبدأ بقى حل الواجب بس الاول قولوماشاء الله اخاف


اتحسد وصفاتي الحلوة تروح و ابقى كلي عزاريب يعني عيوب


--------------------

1-

اني مريحة على حد قول صديقاتي و اللي يعرفني و الواحد

قلبه يتفتحلي بسرعة و عمري ما اتغير على حد الا لو هو اتغير

معايا و دي حقيقة بشهادة اللي حواليا لو حد قلي في يوم ريم

اتغيرتي تلاقي اي حد يعرفني يقوله يبقى انت اتغيرت و راجع

نفسك ريم مش بتتغير على حد الا لو هو اتغير و بجد يتكون

شهادة بعتز وافرح بيها اوي

2-

اني حكيمة بعرف احل كل مشاكل اللي حواليا او بالاحرى

مصايبهم وخصوصا صحباتي بيجولي في المصايب الكبيرة

بس مش عارفة ليه مش قادرة على مشاكلي اهو باب النجار مخلع

3-

اني رايقة امولتي دايما بتقولي يابختك بدماغك بصراحة

بشوف الدنيا مش مستاهلة الواحد يحرق نفسه عشانها

4-

معطاءة بزيادة بصراحة لدرجة اني ابتديت احد من المسالة

دي ودايما ببدي غيري على حساب راحتي عشان كدة

قررت اهتم بنفسي اكترو مش هدي زي الاول الا مع الناس

اللي عطائي ليهم من المسلمات

5-

ناضجة جدا على قولتهم رغم انه جوايا جانب كبير طفولي

بحس اني لسه طفلة عندها 10 سنين رغم اني الكبيرة بين اخواتي

و دايما بتعامل باني اكبر من سني بس الطفلة دي صعب تتطلع

بس بحبها اوي لما تطلع و يمكن اكتر حاجة بحبها في الانسان اللي

بحبه و اخوايا اللي اصغر مني انهم ببساطة فظيعه بيطلعو الطفلة

دي و بيعرفو يتعاملو معها و يحتوها و يدلعوها جدا لانها صعبة

و متطلبة ومحتاجة صبر و طولة بال ربنا يخليهم ليا بجد

6-

متسامحة جدا بس بسامح بالطيب يعني على قد ما

الشخص ده ليه طيب عندي ومواقف كويسة بعديله و

بسامحه لو مهما عمل وحتى لو مالوش طيب عندي

مش بحقد عليه بس بخلي علاقتي بيه سطحية جدا

7-

صبورة جدا جدا جدا في كل اموري الشخصية ومع الناس

عندي طولة بال رهيبة على الناس بجد ان شاء الله سنين

بمشي مع الانسان للاخر و بصبر عليه قد ما يطلب الصبر

بس يوم ما اتعب بتعب مرة وحدة وخلاص اسيب الشيء

اللي كنت صابرة عيله خصوصا لو مش باخد منه حاجة

8 -

اكتشفت مؤخرا من سنتين تقريبا اني غيورة بجد وانا اللي

كنت فاكرة نفسي لايمكن شيء يهزني طلعت غيورررة

جدا جدا على كل اللي بحبهم و خصوصا ماما

9-

حنينة و دي صفة انا كمان شايفها في نفسي و الكل بيقولها

عليا و يمكن ساعات بتوديني ورا خصوصا مع اهلي اللي

بيستغلوها احسن استغلال اغلب الي حواليا بشبهوني بالام

في حنيتي رغم انه مافيش زي الام ولا هيكون في

10-

قاسية جدا على اللي يغلط رغم اني بقف جمبه للاخر بس

برضو بقسى عليه بكلامي من كتر خوفي عليهم

ياويل لو صحبتي تغلط او تكون بتفكر في شيء مش

كويس او تعمل شيء يضرها و تجيني تقولي حتى لو

وقعت في مشكلة بحلها ليها بس بعدين ببهدلها و اشخط

فيها لدرجة واحدة بنوتة قالت بحسك ماما من كتر ما بتبهدلي

و تدي نصايح بس والله بيقى على قلبهم عسل زي ما بيقولو

بيحسو خوف من القلب على حد قولهم

11-

ساعات ببقى متسرعة جدا و بندم على تسرعي بعد فوات الاوان

و ساعات بحكم على الناس بسرعة كمان وبندم على حكمي

12 -

عاطفتي تغلب عقلي دايما و ده شيء غلط جدا و نفسي

اغيره فيا لكن مش عارفة

13-

لما بغلط بتوب عن الغلط من قلبي بس بكون ضعيفة ساعات

و برجعله و نفسي يكون عندي ارادة اكبر

14 -

هادية جدا و كلامي قليل بحب مراقبة الناس اوي

و دي حاجة بتفدني جدا لاني بعرف كل مداخل اللي قدامي بس

هو فعليا ما يعرفش كل مداخلي او ردود افعالي و بخليها يتفاجأ بيها

حتى اهلي بحب ارقاب من سكات و ممكن اللي قدامي يفتكرني

هبلة وسلبية بس بعدين بيتفاجاء بيا اوي

15-

رغم اني هادية الا اني عصبية جدا لو لفترات قليلة

عصبيتي دايما بتفاجاء اللي حواليا لانه مش متعودينها مني

و بتبقى عصبية شديدة و حتى لو حد اذاني لو حطيته في دماغي

باخد حقي منه بطريقة لا يتصورها و في وقت هو ما يتوقعش

فيه تقدرو تقول بلدغ بس ده قليل لانه لازم يكون الشخص ده اذاني

جداجدا جدا و لاني ساعات كتير بطنش و اسامح

واقول الدنيا مش مستهلة

16-

متفائلة جدا و بحب الضحك و بكره النكد و الكره و الاحاسيس

الهبلة دي اللي الناس بتتعب و تمرض قلبها بيها

ودايما سايبها على ربنا و بقول بكرة احلى ولو مش

بكرة اللي بعده المهم بكرة اكي احلى و عمرها الحكاية دي

ماخابت لانه في الاخر دايما بجد بيطلع بكرة ده احلى

---------------------------

انا مدحت نفسي كتير اوي عشان كدة ما كنتش عايزة

ارد على الواجب ده ( اوعى تقولو مادح نفسه كداب )

انا والله حاولت اقول الصفات اللي بجد

اللي حواليا بيقولها ليا كتير و اللي بحسه فيا نوهت اني

بحس بيه فيا بجد

و يارب تكون صفاتي حلوة وشخصيتي احلى من ما توقعتو

و كفاية رغي كدة اصلي مش هبطل اشكر في نفسي

هناك 9 تعليقات:

Unknown يقول...

اها اول تعليق هييييييييييه

Unknown يقول...

ثوانى بقا اقرا البوست كله وبعدين اجى عشان نعلق .

momken يقول...

والله انتى سكر
واجاباتك وقوره جدا

بس عاوز انصحك نصيحه
خالى بالى البنات الى بتتحمل المسئوليه بتكبر اوام
وبيكون شكلها اكبر من سنها

عيشى فى رقه الانثى اكثر
وفى بساطه امور الانثى اكثر

ودى المسئوليات للاخرين

البوست جميل
تحياتى

Romaya يقول...

انتى انسانة تلقائيه وطيوبه يا ريم

معرفكيش اوى لكن شكلك بنى أدمة جميله

blue-wave يقول...

حلوة اوى اجاباتك

كيكى عوووووو يقول...

عووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديتى
.........................
اتكشفتى ولا كااااااان كااااااان
هههههههههههههههههههه
........................
مش لقية كلاااااااااااام بجد
غيرررررررررررررررررررر
مبسوووووووووووووووطة
با ختى الكبيرررررررررررررررة
اموااااااااااااااااااااة
عوووووووووووووووووووووووووووووووووو

ReEm يقول...

المبرمج المحترف

مستنية تعليقك

------------------
momken

والله كبرت قبل وقتي و الموضوع انتهى اصلي الكبيرة بين اخواتي و بينا فرق في السنين

بس على الشكل الحمدلله الكل بيديني اصغر من سني اكبر سن بيدوني هو بصراحة 20
و الحمدلله

نورتني بتعليقك

------------------
مروة

بجد تسلمي على الكلام الحلو ده

و نورتي مدونتي و اسعدني وجودك جدا

يارب دايما منوراني

----------------

تسلم يادكتور

اسعدني تعليقك

-----------------

كيكتي الصغنتوتة

مصرة تخديني يا بت مبسوطة بكلامك

و وجودك في المدونتي و اديني طلعت شاطرة

و حليت الواجد كويس

""""" يقول...

برافووووووووووووووووووووووووو

عسوله ياريم بجد

وفرحت لما رجعت لاقيت البوست بتاعك

شيلوكى الهم بدرى ذيى ههههههههههههههه

بس حلوه اوى بحب مراقبة الناس دى

ههههههههههههههههه

ضحكتينى بجد

تصدقى تخيلتك بتراقبينى ههههههه

ReEm يقول...

طيب ما انا كنت براقبك فعلا يا امولتي

قبل ما اتعرف عليكي في ايجي و بعد كدة

بعد طول مراقبة ومتابعة اتعرفت عليكي

سعيدة اني فرحتك عشان حليتلك الواجب

اللي دبستيني فيه و اهو طلعنا زي

بعض حمالين اسية اهو