الأحد، 20 يوليو 2008

معضلة الحب الاول ..


الحب الاول موضوع قديم ويمكن استهلك فيه الكلام بس
عمره ماينتهي
اللي خلاني افكر اكتب في الموضوع ده هو اني من يومين
كنت بلف على المدونات و استوقفني بوست في احدها
بيقول : انه اغلب البنات تفضل انها ترتبط او تتجوز
شاب ليه علاقات قبلها يعني مقطع السمكة وديلها
و انه الشاب العكس عايز يبقى اول حب للبنت
طبعا البنات اللي قالت كدة فعلا غبية لانها ماتعرفش
يعني ايه تكون حب الشاب الاول اللي مستعد يفديه
بروحه و اللي بتبقى لو كان حب حقيقي صاحبته هي
الحبيبة الاولى و الاخيرة ولو عرف بعدها مية بنت
بتفضل دي هي حبيبته و لو كانت عملت فيه ايه
و حتى لوكان ارتبط و حب و اتجوز غيرها
و كانت بتموت فيه و مافيش فيها عيب يظل في
جانب خفي جواه يتمنى لو كانت الزوجة دي هي
الحبيبة الاولى و اللي عايش معاها رغم حبه
الشديد لزوجته و معرفته انها كنزلذلك بشوف
انه البنت تكون حب الشاب الاول اهم من انه
الشاب يكون حبها الاول ..
كذلك غباء الشاب اللي عايز يكون الحب الاول
وممكن تلاقيه بيرفض بنت ناس و تصون اسمه
عشان هو مش الاول في حياتها مع انه ممكن
يتجوز وحدة نقول انها اي كلام و توهمه انه الاول
لانه الحب عند الست هو المعاملة و الحنية
و الامان و حط مية خط تحت الامان ده هو
مفتاح الحب عند الست مش انك تكون الاول
والاخيرو حتى لو حبت قبلك بمعاملتك الحلوة
حتيجي تسألها بعد سنين تقولك لا انا الحمدلله
اني اتجوزت زوجي مش حبي القديم لا يمكن
كان هيسعدني زي زوجي و نادرا ماهتلاقيها
عكس كدة لانه زي ماقلت الست فعلا بتملكها
بالمعاملة الحسنة انما لو حبها الاول
كان بيعاملها احسن منك فخدها ضمان انها
لايمكن تنساه و هتتمناه بدالك كل يوم ..
على فكرة الكلام ده بجد مش جايباه من عندي
انا زي كل الناس كنت فاكرة فعلا انه الحب
الاول عند الست بيعيش للابد و عند الراجل
بيتنسي بس لغاية ما ماما قالت الكلمة دي
(الست تحب بالمعاملة و الحنية) قعدت افكر
فيها كتير و اراقب صحاباتي و البنات اللي
حواليا اللي حبت و ما كملش حبها و اتجوزت
حد تاني و كان زوج رائع معها لقيت الكلام
صح جدا و حتى عن طريق المقالات اللي في
المجلات و اراء الناس اصحاب التجارب و
منتديات النت لقيت الكلام فعلا حقيقي
الراجل عمره ما ينسى حبيبته الاولى و فعلا
تلاقي جانب جواه لسه بيتمناها زوجته و ام
عياله حتى لو زوجته رائعة و بيموت فيها
تلاقي ذكريات الراجل و كلامه عن حبه
الاول اغلبه عن البنت نفسها ابتسامتها و
عيونها و شعرها و لما حصل ماعرفش
ايه في اليوم الفلاني و لما زعلت منه في
الموقف العلاني المهم هي بطلة الذكريات ..
من الناحية التانية لاحظت انه الست لو اتجوزت
حد تاني و احسن المعاملة و احتواها و كان زوج
رائع ذكرياتها بتنحصر على الاغلب في الاحاسيس
احساس اول مرة دق قلبها احساس اول لمسة ايد
احساس اول مرة كلمته احساس اول مرة قالت
بحبك تلاقي كلامها دايما انا اول مرة قابلته حسيت
اول مرة كلمته حسيت فعليا بلاقي كلامها متركز
بهي حست ايه اول مرة مش بالشخص نفسه و
شكله وتفاصيله ..
طيب ليه الاختلاف ده ليه الست عايزة تكون
الاخيرة و الراجل الاول ..
اعتقد يلخص ده المقولة التالية ( كلا يرى الناس
بعين طبعه ) فعلا بلاقي ده السبب الراجل
بيفتكر انه الست بتحب الاول للابد زيه و انه
هو اللي بيكون حبيبها عشان كدة بيحاول يكون صاحب
المكان ده للاعتقاده انه بيدخله واحد بس و مش
بياخد باله انه الست بالمعاملة و انه اول اخير مش
فارق عندهاعاملتها كويس هتحبك و تبقى تاج راسها
عاملتها وحش هتلعن اليوم الي اتجوزتك ولو كنت
اول حب برضو هتكرهك و التجارب كتير ..
و كذلك البنت بتفتكر انه الراجل زيها مش مهم مين
جاه و عدى قبلها طالما هي كويسة معاه و بتحتويه
و تفهمه و تسهر على رحته يبقى كدة هي الكل في
الكل و هتنسيه اي حد قبلها بمعاملتها وحبها ليه
عشان كدة بتبقى عايزة تكون الاخيرة و المنتصرة اللي
نسته كل الماضي و مش بتكون واخدة بالها من الجزء
الصغير الي في قلبه اللي لسه محتلته حبيته الاولى
اللي لسه جواه بيتمناها رغم انها غالبا بتاخد بالها بعد
كدة لانه فعلا الستات بتحس بالحاجات دي اوي بس
مش بتبين ويساعدها غرور الراجل في نفسه و اعتقاده
انه قادر يخبي عليها بس لو بتبحه بجد اكيد هتحس ..
-----------------------------------------------------
ساعات بيطلع الحب الاول حقيقة تعيش لاخر العمر
في جو من الحب والاحترام والتفاهم و بيبقى احلى
حلم في الدنيا بيكمل و يتوج و قصة الكل يحكيها
و ساعات كتير برضو بيطلع مجرد وهم و مراهقة ..
عن تجربتي الشخصية حبي الاول
كان نوع من الوهم والمراهقة قريبي و اول ولد
افتح عيني عليه و شخصية قوية و سابق سنه
و زاد الوهم ده اخته اللي كانت بتنقلي كلامه عني
لانه بحسب عاداتنا مش بنكشف على القرايب الولاد
ولو اني كنت صغيرة اولى اعدادي بس اهو ماما
امرت و انا نفذت فما كانش فيه اي نوع من
الكلام والاتصال بينا
بس تصدقو طرافة الموضوع و الصدف اللي خلاني
اصرف نظر عنه انه من النوع اللي بتحبه البنات
مقطع السمكة وديلها و البركة في اخته اللي كانت
بتنقل بطولاته ظنا منها اني كدة هحبه اكتر زائد
عدم اكتراثه بالدراسة لدرجة اني و صلت اولى
ثانوي وهو فيها رغم انه اكبر مني ب 3 سنين
وده لانه مش هامه لوجود ظهر كبير داعمه و
هو فعلا ظهر كبير جدا يخليه يشتغل و يدرس
في اي مكان هو عايزه في المملكة و برا مش في جدة
بس و ده اللي نفرني منه رغم صغر سني الا اني
كنت بحب موت الولد الجاد اللي كدة بحسه
بيتعب و يشقى ورا مستقبله لو عيلته مين بحب
الولد الملتزم اللي لما يرتبط بوحدة يحترمها
فعلا و يلتزم بيها مش يشرب من كل كاس شوية
و بكرة لما اتجوزه و اربي بنتي كويس الاقي ذنب ابوها
بيتخلص فيها بحب احسه راجل بعقله مش راجل
بشهوته زائد عدم احترامه لامه و اخته و انا عندي
الي مالوش خير في اهله مالوش خير في حد
دي كلها اسباب خلتيني بمنتهى البساطة في اجازة
الانتقال للثانوي ارميه ورايا و انساه و وقتها قلت
لنفسي بالحرف ( مش هو ده يا ريم اللي يستاهلك
و لا هو اللي بتستنيه و تتمنيه ) ..
-------------------------------------------------
احببت ان اضيف ان البوست ليس مقصود منه
حقيقة مطلقة تعمم على الكل ففي الاخير لكل
قاعدة استثناء والبشر مختلفون ما ذكرته لم
يكن الا ملاحظاتي و استنتاجاتي و قد تحتمل
الصواب او الخظأ و قد تتوافق مع قناعاتكم او تختلف

هناك 28 تعليقًا:

كيكى عوووووو يقول...

عووووووووووووووووووووووووو
هييييييييييييييييييييييييييية
هييييييييييييييييييييييييييييية
اول تعليق
هييييييييييييييييييييييييية

كيكى عوووووو يقول...

لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
على فكرة دى زغرودة
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
معلش مبسوطة
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

كيكى عوووووو يقول...

عوووووووووووووووووووووووووووو
انا
جيت
اتخديتى
.............................بجد انتى مش ممكنة
.........................
اييييييييييييييييييييييييييية
يا بنتى دة
معقول
الافكار للدرجة دى
والله العظيم
والله العظيم
كل مرة الى بتقولية
دايما بيكون فرسنىىىىىىىىىىىىى
موووووووووووووووووووووووووووت
وبحس بجد
بجد
انك بتعبرى
عنىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
والله العظيم...
كل حاجة افكر فيها الاقيها هنا
........................
ياواد انت يا متمكن
.........................
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
موضوع..بجد خطير وشائك
والناس الى بتفكر كدة
سوء بنت او ولد
بيكون نااااااااااااااس
هيفا مش وهبى لا
هيفا يعنى هيفا...
وبيكون كمان تفكير مجتمع ذكورى
فااااااااااااااااشل
وعادات مختلفة..وتفكير هايف وساذج
بجد
.....................
وبخصوص الحب الاول
..................
الحب الاول
هو الى تلاقى مرة فى العمر
حب صادق
حب شفاف
حب..اخلاص
وكفااااااااااااااااااااية
كدة علشان خلتينى احب على روحى
...................
اهى اهى
ابعت ياااااااااااااااارب
عووووووووووووووووووووو

كيكى عوووووو يقول...

ومبسووووووووووووووووووووووووطة
مووووووووووووووووووووووووووووووت




بكيكتىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
بجد
مبسوووووووووووووووووووووطة
اوووووووووووووووووووووووووووووى


ربنا يخليكى ليا
بجد

دومتى بخيرررررررررررررر
يا اختى يا حبيبتىىىىىىىىىىىىىىى
اموااااااااااااااااااااااااااااة
دومتى فى حفظ الرحمن
وربنا يخليكى ويسعدك على طوللللللللللللل
الخط

سلااااااااااااااااااااااام
بقى علشان واضح انك
كرهتينىىىىىىىىىىىىىىىىىى
بس دى مدونة اختى
وانا
حرة بقى
عووووووووووووووووووووووو

ReEm يقول...

اهلا و سهلا بكيكتي الجميلة

و ان شاء الله دايما اخوات و مدونة اختك

اعملي اللي عايزاه

حلو وصفك

اوي للحب الاول بس المهم في اي حب

ما بعد الحب هو اللي يا يخلي احلى

حقيقة يا يخليه ابشع كابوس

و ربنا يرزقك باللي يحبك و يصونك

و تبقي كل دنيته و يجمعكو في الحلال

انسان وبس ! يقول...

الحب الاول ميفرقش عن اى حب اللهم الا من ناحية الترتيب!

بل على العكس قد يقل عن الآتى بعده من حيث صدق المشاعر !

لان صاحبه فى الاعم الغالب بيكون مراهق ينجر وراء اى احساس ولو كان الاحساس ده مجرد وهم

زائد انه معندوش خبره وكتير بيكون مفتقد للهدف !
يعنى بيحب وخلاص ، لكن هل بيفكر فى انه ممكن يتجوز حبه الاول ده ، بالنسبه له ده موضوع سابق لاوانه !

ممكن يكون الحب الاول بيعلم مع الواحد شويه .....لانه وباختصار تجربه اولى فلازم تعلق فى الذاكره.

لكنه فى الغالب بيبقى مجرد وهم ...

انسان وبس ! يقول...

وانت متحامله على الرجاله شويه

انا بحب واحد كان قبل كده مخطوبه ، وانا على ثقه انها كانت بتحب خطيبها
ورغم ان الكلام فى الموضوع ده الان بيضايقنى الا ان ده كان من حقها وما دام انتهى وما دام انى بحبها فعادى جدا

صوابعك مش زى بعضها

ReEm يقول...

انسان بلا عنوان

ما انا مش قصدي حب المراهقة قصدي

لما يبقى حب حقيقي فعلا و بنية ارتباط

و انه ده الشخص اللي نفسه يكمل العمر

معاه غالبا لو انتهى و الشخص ده

ارتبط و اتجوز حد تاني انا بشوف دي

نتايجه على الراجل و الست و والله

صدقني مش متحاملة على الراجل ولا حاجة

انا اساسا الراجل عندي حاجة كبيرة اوي

و انا ذكرت في اخر البوست ان الكلام

اللي انا قلته مش تعميم بس حضرتك ما

خدتش بالك

و طبيعي المخطوبة هتحب خطيبها مافيش

حد يقدر يدينها بعد كدة ده الطبيعي

مش معقول تترفض بعد كدة عشان كانت

بتحب خطيبها بس انا بتكلم اكتر عن

اللي حبت و ماكانش في نصيب يرتبطو

طبعا بتكلم عن حب فيه احترام و حدود

مش زي حب مسك الايد و الاحضان و الذي

منه اللي بنشوفه دلوقت للاسف بتلاقي

لسه في شباب مش قليل بيرفض الارتباط

بيها و حتى ساعات بيبقى في بينهم حب و

بتكون محترمة بس تلاقي مبدأه ما اتجوزش

اللي كنت اعرفها للاسف دي نظرة غبية

لكن موجودة بكترة و اكيد مش بعمم في

شباب واعي و انا شخصيا الانسان اللي

مرتبطة بيه عارف اني كنت بحب قبله

و عادي احترم ده طلما كان قبله و انا

دلوقت معاه و خلاص الماضي راح في

حاله

Here i'm يقول...

أجمل حاجة فى الحب الأول .. أنه بيبقى عفوى

حاجة كده طبيعية .. محدش ليه دخل

أوحش حاجة فى الحب الأول .. أن أغلب تجاربه مبتكملش .. رغم أنه بيبقى صادق قوى

بس المشكلة أننا بنبقى عايشين فى السما و فجأة ننزل سابع أرض ..

جميل قوى الحب الأول .. بس مينفعش

blue-wave يقول...

حلو البوست

ReEm يقول...

قباري

سعيدة بتعليقك اللي على فكرة احترت

جدا ارد عليه بإية بس هو كلام واقعي

فعلا و ينطبق على اغلب قصص الحب الاول

----------

blue-wave

ميرسي

انسان وبس ! يقول...

على فكره لا انا اخدت بالى من كلامك شويه خاصة اللى فى اخر البوست بس حبيت اكد على ان مش كل الرجاله زى بعض فى التفكير

- وبعدين انا اقصد الحب الاول مش زى مانتى قلتى :
(انسان بلا عنوان

ما انا مش قصدي حب المراهقة قصدي

لما يبقى حب حقيقي فعلا و بنية ارتباط..)

انا قلت انه فى الاعم الغالب بيكون من مراهق وبيكون حبه ده مجرد وهم او شىء طفولى

ReEm يقول...

انسان بلا عنوان

فهمت قصد حضرتك دلوقت اعذرني على عدم

و صول وجهة نظرك ليا بوضوح في المرة

الاولى و اتفق معك و سعيدة اكتر لاني
بشوف

اننا تقريبا متفقين على النقطة

الاساسية انه الحب الاول لو انتهى يبقى

ماضي لا يجوز محاكمة صاحبه عليه طالما

انتهي و انه نبدأ مع اشخص من نقطة

ما التقينا

لك جزيل الشكر على تعليقك و اهتمامك

""""" يقول...

reem

mesh 3arfa akteb 3araby

!!!!!!!!!!

""""" يقول...

رييييييييييييم شوفى انتى عملتى ايه فى المدونه الله يكرمك !!!!!

مش بتكتب عربى معايا خالص !!

يا اما انجليزى ومش هعرف اعبر كدا يا اما حروف غريبه ملهاش معنى !

انا حتى كتبت التعليق دا فى حته تانيه وخدته كوبى وحطيته هنا !!

المهم

بالنسبه لفكرة الحب الاول فاسمحيلى اقولك مش شرط
المساله ملهاش علاقه براجل وست
وبجد ياريت الناس تستوعب بلاش تقسيمات

الراجل والست واحد فى الحب والمشاعر والقدره ع النسيان

الراجل كمان بيحب بالمعامله الحسنه
لو مراته مريحاه هيشيلها فوق دماغه

وسهل اوى ينسى حبه الاول لانه ذى ما قال انسان بلا عنوان الفرق هو الترتيب فى حياتنا
انما كل حب وله ظروفه

القصه دى كلها تتلخص فى كلمتين دا بيتوقف على شخصية الفرد نفسه وملوش علاقه براجل وست نهائى

نهاااااااااااااااائى

تاكدى والله العظيم بجد

اخويا نسى اول بنت ارتبط بيها تماما رغم انه فى وقت ارتباطهم حبهم كان كبير جدا

وحاليا بيموووووووووووت فى مراته

واول قصه عاشها لا تمثل له اى شئ

وحقيقى وفى بنات كتييييييييييييييييير مبتنساش حبها الاول مهما جوزها كان راجل كويس معاها ومحتار يرضيها اذاى

فصدقينى النسيان ملوش علاقه براجل وست

دا له علاقه بقدرة الشخص نفسه على النسيان ومدى حبه للشخص الاخر واستعداده النفسى لنسيانه او رفض الفكره من الاساس

ReEm يقول...

امل مش عارفة ايه المشكلة والله انا معايا بيكتب عربي
عادي جدا


و مالك ياقلبي متعصبة كدة ليه و انتي بتعلقي

انا ما عممتش الشيء ده على الكل خالص
اكيد في ناس مختلفة

بس كتبت حاجة لمستها جداو شفتها كتيير

بصراحة و مش متهمة الراجل خالص اللي
بيحب حبيبته الاولى

انه مش بيحب بالمعاملة ولا انه بيكره مراته بالعكس

انا قولت انه ممكن يكون بيبحها موت وبيعشقها و مقدرها

اوي بس يظل جزء صغيير من قلبه لحبيبته
الاولى

و مش حاكمة حكم مطلق انه الست بتنسى
على طول ماضيها

بدليل اخر اضافة كتبتها في البوست

و اني جيتي لشخصي انا فانا ضد الفكرة اللي في البوست اساسا

سواء عن مسألة النسيان او محاسبة الاخر
على الحب الاول

بمعنى اني مش هحاسب شخص مرتبطة بيه على الماضي

و اقول لا كان مرتبط قبلي و لا هعيش انا في الماضي

بتاعي في الوقت اللي انا اكون مرتبطة
او متجوزة

انسان بيحبني و وهو احق بحبي و اهتمامي
بيه

في نظري شخصيا الماضي ماضي راح وانتهى
و الشخص يبدأ مع

التاني من مكان ما لقاه

بس البوست فعلا حاجة لاحظتها اوي و بشوفها بجد

فترجمتها في البوست ده بموضوعية تامة المسألة صدقيني

لا تعميم مطلق ولا تقسيمات بس شيء حقيقي شوفته كتير

كيكى عوووووو يقول...

عوووووووووووووووووووووووووو
..........................
جاية اطمن على ريمتى
انااااااااااااااااااااا بس
امواااااااااااااااااااااااة
عووووووووووووووووووووو

ReEm يقول...

اهلا بكيكتي الامورة

يارب تكوني بخير

Mohammed يقول...

تعرفي ان البوست ده زعلني

غير معرف يقول...

ريم

واضح ان كل الناس عندها مشاكل في الحب

اللي بيخنقني هو استهبال الحب

كل واحد يقعد في جنب ويحب واحدة في جنب

والحب لا بياكل ولا بيشرب

الحب بيخلينا مكتأبين وبس

يا جماعة

الحب له اختيارات


الحب يختلف عن التعود

الحب غير الادمان

مشعايز اتكلم بري الموضوع


بس عموما

كدا كدا الراجل الشرقي لاوم يمون نمبر وان

ولو اكتشف العكس بنسبة 70 في النائة حيسيبها

بلاش تخربي علي صحباتك

تحياتي








الزيارة











الاولي ومش الاخيرة

ReEm يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ReEm يقول...

محمد

طبيعي الموضوع ممكن يزعل اي شاب يقراه

اذا انا البنت الشيء ده زعلني

و نفسي واتمنى الحقيقة تكون غير اللي

بشوفه و كتبته خالص بس بوست كتبته

بموضوعية مع اني ضد الي فيه

--------------

afew good men

انت زعلان من الحب اوي بس بصراحة مش كل

الحب بيخلينا زي ما قولت و شغل و احد

جمب وحدة وخروجات ومسك ايد و الذي منه مش

عايزة اعمم ليا بنفسي عندي ده مش

حب صراحة لانه اللي يحب وحدة بيصونها

غير كدة يبقى مش بيحبها

بس النقطة الاخيرة مهمة و ده اللي عايزة اقوله

انه ده الواقع الراجل لما يبقى في الموقف ده

غالبا بيسيبها حتى لو كانت كويسة جدا

ده من الحاجات اللي حبيت ابين انها واقع

حتى لو انا مش معاه و مش معمم على

الكل اكيد بس واقع


و صدقني مش بخرب على حد خالص يا ابن

الناس ماحدش بيخرب على حد دلوقت

ده انا اغلب البنات الي شفتها

بتعمل الباطل اتجوزت وخلفت و انا لسه

في بيتنا بس عندي كسبت احترام نفسي اكيد

كل وحدة صدقني بتعرف مصلحتها و بتمثل

كويس الدور اللي يكسبها

زمان وحدة قالتلي ( ريم البرأة

اللي انتي فيها دي ما تنفعش ) قولتلها

يعني ايه سكتت بجد لحد دلوقت نفسي تكمل

و اعرف يعني ايه قصدها

نورت مدونتي بتعليقك و يارب تكون زيارتك دايما

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

شوفى المشكلة فى نتاج افلام الكارتون الى هيا الافلام العربى..
بس فى رايك انا متافق معاكى بالمرة

Mohammed يقول...

والله يا ريم انا في الجامعة فضلت سنتين عايش قصة حب وفي الاخر بكل بساطة اتخطبت لصاحب اخوها
وعلي فكرة قبل ما اكمل كلامي
انا كان شهرتي في الجامعة .. مجنون (.....)اللي بين القوسين اسمها يعني حب عدا الحدود
بس مكانتش نصيبي وراحت لنصيبها
وبعدها ربنا كرمني بانسانة بقالنا مع بعض اكتر من سنة
ازاي بقا احس بانسانة تانية بعد كرم ربنا
وهي بعد ما حبتني ما تستحقش مني اني افكر في ذكري مستحيل تعود
وكان لازم اشكر ربنا باني احافظ عليها من نفسي قبل الناس






والحياة تستمر <------
شكرا ليكي

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

اهلا ريم
اولا ارجوكى كبرى الخط عشان قربت بجد افقد بصرى البنفسجى مع الاسود صعب جدااااا
.......
الرجل يعشق ما يفقده لانه مجبول على الامتلاك لذلك يظل حبه الاول الذى فقده هو فردوسه المفقود يتخيل به ما يرجوه وليس ما هو كائن
اما الفتاة فان حبها الحقيقى هو الذى يعطيها ما ترجوه وهى كما قلت تنشد الامانا دائما
المرأة لا تنسى حبها الاول ولكنها تعصره وتقدمه فى كاس وردى لفم رجل اخر اذا احست الصدق معه
...
اما عن الدونجوان الذى له تجارب فانى ارى ان للرجل بكارة كالمراة وانه يفقد عذرية روحه بما يفعل
وكم من رجال دنسوا شرفهم بايديهم
لما سمحوا لانفسهم بإراقة دم الشعور على كل وجه وشفة
وليس المتكلم مواعظا يخلو من السقطات
........
لك تحياتى
.......
نور الدين محمود

ReEm يقول...

الغزالي

عودة حميدة وان شاء الله كربتك زالت و همك رحل

بصراحة ردك حيرني اوي مش قادرة افهمه

من ساعة ما قريت التعليق معلش وضحهولي

اكتر و اعذرني لقصر فهمي

---------

محمد

ماهو ده الصح والمفروض يا محمد الماضي

راح و حرام احرم انسان معايا و بيحبني

مني مشاعر اسرها لشخص اصبح ماضي

بس مش الكل كدة اغلب اللي شوفتهم

مثل ما ذكرت في البوست

------------

استاذ نور الدين

ان شاء الله هكبره الا اذا الكلام دخل على

بعض و بقى فوق بعضه هاضطر للاسف اني

افضل على الحجم ده لكن غير كدة ان شاء

الله هكبره

بالنسبة للتعليق فبجد اشكرك على

التوضيح و الشرح ده بالنسبة لي فسر

امور كتير فعلا و خصوصا بالنسبة للرجل

و لانه صادر من رجل فهو مقنع جدا


اما عن الشق التاني انا معاك فيه

مليون بالمئة بس على ارض الواقع مش

ده اللي بيطبق الراجل مايعيبه الا
جيبه

ده اللي ناس الدنيا معترفة بيه

و اتمنى في يوم يبقى الوضع العكس بس

بصراحة مش متوقعة و مستنية اليوم ده

صاحب المضيفة يقول...

كلامك مظبوط فعلا


أول حب ده له طعم تاني ولون تاني خالص غير كل حاجه


لو الواحد ربنا كرمه وحب من أول مرة واتجوز من الحب ده بيعيش أسعد أيام حياته لأنه فعلا زي ما بتقولي انه بيكون لسه قلبه غض طري بيعطي بقوة لانه أول حب


شكرا لموضوعك الرقيق

ReEm يقول...

صاحب المضيفة

شكرا على تعليقك و رايك السديد

سعيدة جدا بزيارتك لمدونتي