الثلاثاء، 12 أغسطس 2008

حالة غضب ..




شوفتو الولد ده اللي في الصورة دي بجد حاسة
نفسي عاملة زيه كدة مليانة بغضب فظيع مش
عارفة جاي منين و ليه ؟!

غضب على كل اللي حواليا و ما حواليا نفسي
اعمل اي حاجة انفس عن غضبي ده ..

نفسي في حد اتكلم معاه يمكن ارتاح بس عايزة
الحد ده يكون بيسمع مش عايزة قرف ابو
العريف الداء العربي الشهير و يقعد ينطلي
بحلول و نصايح و حكم يسمعني من سكات ..

و مش يسمع و خلاص كمان لازم يسمع و يحس
و من غير كلام و انا حاسس بيكي و عارف اللي
انتي فيه و الكلام ده و التعاطف البايخ ده
اللي ببيخليني عايزة اولع في اللي قدامي و
اهب فيه هو انت دخلت قلبي عشان تحس بس
عايزة اتكلم برضو مع حد يحس بيا و باللي اقوله
و يقعد ساكت ما يتكلمش واحس انه بيسمعني
و هو بيحس ..

ولا مش عايزة اصلا اتكلم مع حد .. عايزة اقعد
لوحدي في مكان بعيد مافهوش حد اعرفه ..عايزة
اقعد قدام البحر طول اليوم لوحدي .. مش عايزة
خروجة عائلية و جو لطيف مش طالبة لاطافة دلوقت ..
عايزة ابقى لوحدي بعيد عن كل الناس .. لا عايزة
اهل ولا اصحاب و لاحبيب ولاحتى المدونة دي
اللي بحبها لاني مش طايقها هي كمان معاهم دلوقت ..
عايزة اكون انا و ريم و بس .. عايزة اتنفس شوية
عايزة احس اني حرة ..اضحك ..ابكي .. اصرخ ..
اكسر الدنيا .. اتصرف بعقل ..اتصرف بجنان انا
حرة .. عايزة احس بنفسي احس اني حرة ..

و اللي بيزيد غضبي اني وسط الغضب ده بظلم
ناس كتير معايا بتحبني و خايفة عليا و دايما بسألو
عني و فاكريني بس انا مش طايقهم و حاسة انهم
تقال على قلبي .. حتى في الجيم اي وحدة بتقرب و
تحاول تصادقني بخترع مية موضوع عشان اوصلها
كلمة وحدة الفترة دي مش عايزة اعمل صاحبات ..
اه بدايق و انا بقولها كدة واصدمها و انا عارفة انها
حابة نبقى صحاب و ارتاحتلي بس معنى اننا نبقى
صحاب اني اقلق عليها و افرحلها .. ازعل لزعلها و
اشيل همها .. معناه سؤال و تليفونات .. ايميلات
ومسجات .. معناه اني اعيش معها مشاكلها .. و
اشاركها ضحكتها .. ده معنى الصداقة عندي صداقة
يعني اعطي و انا دلوقت مش قد العطاء تعبت و انا بدي
والله تعبت و ماعدش ليا نفسي ادي حد حاجة ..
ما اديت زمان وخدت ايه كل اللي بعمهل في لحظة
بيتنسي لا و كمان مش من حقي ازعل و انا اتغيرت
اقولكو ابقو سددو الديون الي عليكو ليا بعدين
تعالو ازعلو واتكلمو ..

بقيت مش طايقة حاجة من كتر الغضب اللي ماليني
واللي زاد الغضب ده اكتر اني بعد ما رجعت من
الجيم لقيت اخويا زعلان وانا لما اخويا بيزعل
الدنيا بتسود في وشي مش بطيق يزعل او حد
يزعله صحيح انه بقى احسن وبيضحك
بس برض زعلني زعله اوي ..

حاسة بخوف من حالة الغضب دي .. خايفة
على نفسي لاني كاتمة كل الغضب ده جوايا و
مش راضية اطلعه .. خايفة لاني حاسة نفسي
قنبلة موقوتة ماشية مستنية تكة و تنفجر ومش
عارفة من تعيس الحظ اللي هتنفجر في وشه
و مش فارقة معايا هو مين طالما مش اخويا ..

اول مرة احس بكدة اول مرة ابقى مكبوتة بغضب ..
اول مرة الاقيني مش انا .. اول مرة اعصابي
تخذلني و احس اني مش مستحملة .. اول مرة
احس فعلا اني عايشة حالة غضب..


هناك 19 تعليقًا:

انسان وبس ! يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
انسان وبس ! يقول...

ريم

ازيك
والف سلامه هههههه

نفسك تكلمى حد
بيسمع بس
وبيحس
ومن غير كلام !!
ويقعد ساكت ...خالص زى الجزمه
وتحسى انه بيسمعك وهو بيحس !!!

وبعدين لا مش عايزه اصلا اتكلم مع حد!

كل ده عشان اخوكى زعل منك ، لانه زعل منك مش اللى زاد وغطى لا
ده هو ده السبب الحقيقى

"خايفة لاني حاسة نفسي قنبلة موقوتة ماشية مستنية تكة وتنفجر ومش عارفة من تعيس الحظ اللي هتنفجر في وشهو مش فارقة معايا هو مين طالما مش اخويا .."

ريم احنا اخوات هه ..مش كده برضو ولا ايه؟

يعنى مش هتنفجرى فى وشى



هبقى ارجع تانى

تكونى انفجرتى...

اقصد تكونى هديتى كده

وحدى الله

ReEm يقول...

لا اله الا الله

هو على فكرةاساسا بقالي في الحالة دي قرابة الشهر و مش عارفة اخرج منها ولا هي لابساني ليه

انت التبس على حضرتك الموضوع انا قلت رجعت لقيته زعلان

هو كان زعلان من موضوع كدة يخصه بس هو لما بيدايق او يزعل انا بزعل معاه

اما مسألة انفجر في حد ع النت ده مستحيل اكيد لانه ببساطة انا
بكتب فطبيعي هشوف اذا كتبت كلام جارح واصلحه وابعته

انى احبكم فى الله يقول...

انا صديقه ياريت تتقبلينى واحب اقولك
ما كنت لادخل المدونه لولا شخصيتك البريئه التى شدتنى الى دخول مدونتك ومعرفه ما فيها واسئلتك الهادفه التى توجد فى تلك التيجان او الواجبات كما يسمونها وياريت تزورى مدونتى وتطلعى عليها و تحياتى للموضوع

blue-wave يقول...

ليه كدا بس يا ريم؟
عموما اتكلمى هنا
احنا كلنا نتمنى نسمعك ونساعدك
احنا اخواتك ولا عندك شك؟؟

ReEm يقول...

احبكم في الله

مرسي على كلماتك الرقيقة نورتي المدونة

و يارب ماتكونش الزيارة الاخيرة و اعجبتني مدونتك جدا

--------

دكتور عمرو

شكرا على كلامك و تشجعيك و اكيد
انتو كالاخوة لي فعلا

احساس انثى يقول...

مسـاءكـ فـل عزيزتي ريم..

اتمنى تقبليني صديقه لك وتطلعي على مدونتي..

وانا اتصفح المدونات شدني ستايلك وطريقه عرضك..


وبالنسبه لحاله الغضب"

اول مرة احس بكدة اول مرة ابقى مكبوتة بغضب ..
اول مرة الاقيني مش انا .. اول مرة اعصابي
تخذلني و احس اني مش مستحملة .. اول مرة
احس فعلا اني عايشة حالة غضب.."

جدا احساس صعب!
ربي يبعد عنك الغضب ^_^

تحياتي

غير معرف يقول...

ريم
روحى اعملى عمرة
منذر

ReEm يقول...

احساس انثى

اهلا بيكي صديقة واخت طبعا

و يارب يبعد عني و عنك الغضب و عن الجميع

------

منذر

انا رايحة فعلا ان شاء الله قريبا

شكرا لتعليقك ونصيحتك الحلوة

mostafa rayan يقول...

كلنا بنحس بأحساسك دة
بس المدونة طريقة جيدة لتفريغ شحنات الغضب وكمان الرياضةوالجيم لازم تخرجي اللي جواكي علشان تقدري تكملي في الحيارة الرخمة دي
تحياتي لك واحساسي التام بشعورك هذا

مصطفي

ReEm يقول...

عندك حق في كلامك

ربنا يعين

و شكرا على تعليقك و مرورك

انسان وبس ! يقول...

العزيزه ريم
السلام عليكم

يارب تكونى هديتى

عايز اقولك ان الغضب مش كويس لانه من الشيطان اللى بيضحك علينا ويخلينا نغضب

واكيد للغضب سبب

مقدرش اقوله انا بس اكيد انتى ادرى بيه

انتى اتكلمتى على انك نفسك تبقى حره
هل انت حاسه انك مش حره ؟
طب ليه ؟
هل ده سبب غضبك ؟
وايه فايدة العضب
جاوبى انتى لنفسك فقط

اعرفيه، واصبرى

واستعينى بالله

ReEm يقول...

انسان بلا عنوان

و نعم بالله

شكرا جدا على النصيحة و اكيد سواء بسبب او لا هي حالة وهتعدي

صاحب المضيفة يقول...

خلاص


انتي عملتي المفيد وفضفضتي هنا وده لوحده يكفي


الغضب ده هايروح او زمانه راح بمعنى أصح


ربنا يريح بالك على طول يارب

لؤلؤة الاسلام يقول...

ريم السلام عليكم ورحمة الله
ربنا يفرحك علطول ان شاء الله و يجعل ايامك كلها سعادة ان شاء الله

و ما شاء الله المدونة كلها جميلة

و تحيااااااتى

ReEm يقول...

صاحب المضيفة

لؤلؤة الاسلام

مشكورين على دعواتكو الحلوة دي و

تعليقاتكو الاجمل

يارب يريح بالكو دايما و يفرحكو

مرسال يقول...

تقبلي مروري المتواضع على مدونتك
بالتوفيق

leeno يقول...

ربنا يهدي بالك يا ريم

حاولي تشوفي في الحاجات اللي بتغضبك اي وجه ايجابي و تتقبلي اللي حواليكي زي ماهم

صدقيني الخيرة فيمااختاره الله

حتى لو احنامش فاهمين او مش شايفين الخير حاليا

ReEm يقول...

اسير الماضي

اهلا بك و شكرا لمرورك

-----------

لينو

شكرا على كلامك الجميل وتشجعيك وخلاص اهي حالة وراحت لحالها
نورتيني