الجمعة، 8 أغسطس 2008

كشف المستور ..




ده واجب اجباري من مستر نور الدين
و بصراحة مش واجب ده كشف المستور
ولاني طبعا فاضية وقاعدة في البيت دايما
وجزء كدة ضغنن خالص خالص جوايا فاكر
انه اشتاق للدراسة و المذاكرة وايامها فقلت
اعمل الواجب بدري

بصراحة انا عاجباني الصورة اللي حاطتها
فوق اوي ياجماعة
المهم


الواجب هو ما يلي :


---------------------

1- أذكر صفتين لا يعرفها من يحدثك لأول مرة

ممكن اني مرحة اوي وبحب الضحك لاني غالبا ببان
جد شوية و اني مجنونة اوي لاني دايما ببان عاقلة ورزينة

--------------------

2- أذكر صفتين يراها الناس فيك وهى ليست كذلك

- اني مش بزعل و اخد على خاطري بسرعة و بعدي كتير
بس ده مش حقيقي انا بفتكر الاذى كويس جدا جدا بس
الشخص بيحدد موقفي منه بباقي تصرفاته او انه يبقى في
نظري اقل من اني اتعب نفسي وابين زعلي له عشان كدة بعدي

- اني قوية وصلبة بس الحقيقة اني ضعيفة اوي بس هما مش بياخد
بالهم و بيتخدعو بالمظهر و مش بيحالو يحسو ضعفي و احمد ربنا
على كدة

----------------------

3- أذكر ثلاثة من مدوناتك المفضلة

كان نفسي اكتب اكتر من تلاتة بصراحة
- مدونة امل قبل ما تمسحها بس هختار غيرها
- طبعا مدونة مستر نور الدين
- مدونة انا حرة
- مدونة الطريق الى الكوشة

----------------------

4- لو معك ثلاث وردات لمن تهديها

- ماما
- اخويا
- التالتة هقسمها نصين و هتحفظ بنص منهم

----------------------

5- من هو افضل رئيس عربى برأيك برر بسببين

هههههههههه
والله كلهم اضر.. قصدي زي بعض بس
ممكن الشيخ زايد حاكم الامارت الله يرحمه
خدم بلده و وصلها لمصاف الدول المتقدمة

---------------------

6- شخص كنت تتمنى وجوده بحياتك من زمان
مافيش او ما اقدرش اجزم بحاجة دلوقت

---------------------

7- شئ فعلته وندمت

- حاجة كدة احتفظ بيها لنفسي بلاش فضايح
- تقدر تقول ندمانة اوي
اني اتخصصت التخصص بتاعي في الجامعة
لكن برجع اقول الخيرة فيما اختاره الله يمكن خير
انا مش شايفاه دلوقت

---------------------

شئ لم تفعله وبردو ندمت

الحمد لله لحد دلوقت مافيش حاجة وصلت معايا
لدرجة الندم اني معاملتهاش بحلق نفسي دايما
و الحمدلله غالبا ربنا بيعوضني باحسن
---------------------

9- حلم تتمنى تحقيقه

- اني اشتغل و ادعولي بقى
- اني اقدر لو مرة اكون زي ما اهلي يتمنو
عشان احس انهم فرحانين بيا بس ما اعتقدش
هيرضو مهما حصل و اعمل بيلاقو عيب فيا
- اني ابقى ام و اربي عيالي كويس
و يكونو شخصيات تفرح بجد

----------------------

10- إختصر نفسك فى ثلاث أسطر

ده سؤال صعب اوي بصراحة اصل تلات
سطور قليلة على ريماية حبيبة قلبي

ريم انسانة راضية و صبورة بكلمة تسعدها
بنت هادية جدا ورزينة بس انفعاليه اوي
لكن لو استحملتها و احتويتها في اسوء حالتها لاني
صعبة وقتها بتملكها و بتفضل شايلة الجميل ده العمر كله
و تقدرك اوي (اخويا الوحيد اللي فهم الجانب ده) ..

بسيطة و سهل التعامل معها بس لازم تكون حذر
لانه هدوءها مصيبة بس الناس بتفتكر انه روقان
لكن لو وصلت للهدوء التام الاسلم جدا تخرجها
منه بتبقى واخدة بالها من كل حاجة كويس اوي بس
بتسكت ومش بتعرف تبين زعلها نفسي ازعل زي الناس..

بتحب الحياة املها الكبير تبقى ماما في بيت هادي من غير
دوشة وفيه حب ومودة ورحمة و احترام وتفاهم و يكون
جمبها انسان حنين يطلع الطفلة الرقيقة اللي حبسها سنين
تحت قناع الاخت الكبيرة العاقلة والرزينة و اللي بتتحمل
المسئولية و يعرف يتعامل معها اوي ويديها الامان
و لازم يعرف يخليها تعيط في حضنه و ما تبقاش قوية
وصلبه قدامه لازم يعرف يحتويها جدا لالالالالازم
يخليها معاه تبقى ريم بجد مش اللي الكل يعرفها ..

هما بقو تقريبا 18 مش تلاتة مش كتير عليا اكيد

----------------------

أهدى التاج لثلاثة مدونين

- اهديه لشمس صاحبة مدونة جديدة لسه
- انسان بلا عنوان
- قباري

و طبعا اي حد عاوز يحله ما يمنعش برضو

---------------------


هناك 11 تعليقًا:

انسان وبس ! يقول...

السلام عليكم و

نخش فى الموضوع .....

- نص الوده التالته ! هتديه لمين ؟؟

الشيخ زايد فعلا كان من افضل حكام العرب ، الله يرحمه.

و يارب تشتغلى شغلانه كويسه ومحترمه

وبعدين ازاى هاديه جدا ورزينه وانفعاليه ؟

يعنى انتى هاديه فى الغالب بس احيانا بتفقدى السيطره وتنفعلى جامد؟

اخيرا بشكرك على اهدائك الواجب ده -او التاج - ليا ، والله يسامحك بقى ، هى بقت عاده بلوجريه وتدبيسه جميله بس صعبه!

ويا ستى ربنا يرزقك بزوج صالح يخليكى تعيطى فى حضنه هههههههههههههه

ReEm يقول...

اولا

انا اول مرة الاقي ليك ردود قديمة عندي معلش

مش تجاهل مني بس بصراحة مش برجع اشوف ردود المواضيع القديمة

بس ليك تعليق لازم ارد عليه في موضوع المعاكسة

لما بتقول اني امورة عشان كدة اتعاكس
تصدق والله

انا عادية جدا و يمكن اقل و الاكتر من كدةانا منقبة

يعني اتعاكس ليه بس قولي انت

ثانيا نرد على الاسئلة

- مش هرد على الاول طبعا ههه

- موضوع اني انفعالية هو بالضبط زي ماوصفته اني فجأة بنفعل
بس مش بطول ثواني او دقايق و اهدى بس ببقى صعبة وقتها
ولازم اللي قدامي يسكت ويسمعني و يتحملني لو رد بزيد واعند
لو استحملني بهدى وقتها و بفتكرهاله جدا و بحاول اعوضه عن لحظة الانفعال دي
و اخويا اللي بعدي الوحيد الي فهم النقطة دي فيا تلاقيه بيستحملني
بصورة رهيبة لحظة انفعالي لكن بعد ما بهدى قد ايه بقدره ويكبر في نظري و بحس تصرفه تصرف بوعي و حلم وحكمة راجل
انه فهم واتصرف بعقل و سكت و برضيه على الاخر و الكل بيسأل
اشمعنى هو بتفاهم معاه اوي و بدلعه جدا و اسمع كلامه مع انه اصغر مني و نادرا ما ارفضله طلب و ماوصلوش لسه للسر

- ههههههههههه
لا شكر على واجب بس تصدق حتة الزوج اللي اعيط في حضنه وانا بكتبها حسيتها
حاجة حلوة و كتبتها باحساس و من صميم
قلبي بس وانتي بتقولها حسستني اني وحدة
مجنونة و بخرف

ههههههههههههه

بس بامانة رجالة كتيرة ما بقوش عارفيين او بيتجاهلو اهمية الحضن للبنت و احساس انها تكون ضعيفة بين ايديه
و شايفينها رومانسية و دلع بنات مش واخدين بالهم نه ممكن يملك مراته بحضن صغير منه

Mohammed يقول...

ريم انسانة جميلة تلقائية
عقلية كبيرة واعية ومتفتحة
ربنا يحققلك كل احلامك وآمالك يارب

blue-wave يقول...

حلو التاج اوى
واجاباتك تحفه
واكيد 18 سطر قليلين عليكى كمان
تحياتى

ReEm يقول...

محمد

ميرسي على كلامك اللطيف ده و الدهوة دي

وربنا يحققلك احلامك انت كمان

-----------

ميرسي يا دكتور واكيد 18 دول يدوب عليا

انسان وبس ! يقول...

العزيزه ريم

متفكرنيش بتعليق المعاكسه ده >>> تعليق يكسف!
انا كنت حابب بصفتى رجل والموضوع عن المعاكسه انى الطف الجو شويه
لكنى كنت اخدت بالى من اللى عاكس فى الحرم وده مكنش محتاج تعليق ...انتم قمتوا بالواجب وزياده.

هههههههههههه
ابدا والله مكنش اصدى انك بتخرفى ولا حاجه
انا ضحكت على اسلوب ردى ( ربنا يرزقك بزوج يخليكى تعيطى فى حضنه )

لكن بالعكس
هقولك على حكايه وامرى لله ( فضيحه اون لاين )
مره كنت انا واصحابى ومنهم اتنين متجوزين والباقى لسه.....المهم كنا اعدين بنتكلم عن الجواز وليه لازم نتجوز ، وكلام يعنى عن ليلة الدخله وكده ...........فانا قلت ..........انى نفسى اتجوز ( والكلام ليهم ) مش عشان ...المتعارف عليه وبس...لا ......انا نفسى اضع راسى على صدر زوجتى وأنــــــــــام
وانسى همومى!!
.......
هما بقى هاتك يا ضحك وتريقه وكسفونى كسفه ....بس انا اصريت وحاولت اشرح لهم المعنى الروحى بس معتقونيش تريقه

اسف لو فسرت زياده عن اللزوم

ولك اختى تحيات اخ

ReEm يقول...

يمكن لانه الواحد مادخلش تجربة الزواج

فلسه بيشوفها باحلامه لسه عموما

ربنا ينول الجميع ما يتمنو

Here i'm يقول...

ريم ...

أولا شكرا أنك أفتكرتينى

وأناو الله مش ناسى ...

بس أنا بأجل عمل اليوم للغد :DD

ReEm يقول...

براحتك مش مستعجلين و بيقولو برضو كل

تاخيرة و فيها خيرة

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

الاخت الفاضلة ريم
لك كل تحية يعلم الله انى اكن لك معزة خاصة كأخت كريمة
استشعر البساطة والهدوء والصدق فى قلمك
..
طبعا شكرا جدا على تقبلك التاج الذى لا يليق برأسك
...
اجابتك لم تخالف توقعى بل اثبتت كم انت راقية رقيقة رائعة هادئة طاهرة
..
اتمنى من الله ان يكون لك من حلمك نصيب وان يرضيكى بقدره وان يصبح الواقع اروع من الامانى
...
كان لى تعليق اخر لك ولكنى ساحتفظ به هو ملاحظة على شيء معين لكن قد لا يكون من اللائق أن اقولها لذلك ساحتفظ بها
وهى شيء لفت نظرى واغضبنى .. لكن لكل شخص حريته
..
تحياتى لك ايتها الاخت الكريممة
..
نور الدين محمود

ReEm يقول...

نورالدين

اشكرك على التعليق و الكلام اللطيف اللي كتير على شخصي المتواضع

و اتمنى اعرف ملاحظتك و يهمني اعرف سبب غضبك جايز يكون فعلا غلط انا مش شايفاه و اصلحه