الخميس، 13 نوفمبر 2008

....




اول مرة اكتب بوست من غير عنوان

لاني فعلا مش لاقية عنوان ..



اكتر حد بيفهمني و يمكن الوحيد اللي

بيفهمني بيحس بيا اوي و يعرف يتعامل معايا

معاه ببقى على طبيعتي خالص مش

شايلة هم هيقول ايه و هيحاسبني على

ايه ؟!..



دايما بقولولي ليش بتدلعيه و ارد و اقول

قصدكم تقولو ليش ما ادلعه ..

معاه بحس اني بتنفس .. ايوة بتنفس

بعمل كل حاجة محرمينها عليا بحكم

اني الكبيرة و القدوة و الكلام ده

بحس معاه انه من حقي اضحك

ازعل اتعصب اصرخ وهو عادي

بيفهم كل ده و بيحتويه لما اتعصب

او ازعل بيدين الحق ده عكس الكل

بيسبني افرغ شحنتي اتكلم اقول اللي

عايزة اقوله بيسمعني بصمت و بضحكة

صغيرة و نكتة يخرجني من الحالة دي في

ثواني .. و لما اضحك او حتى استهبل عادي

بيسوق الهبل معايا مش بيحسسني انه عيب و

مايصحش و اني لازم اكون اعقل من كدة ..



لما بقعد معاه بكون مرتاحة اوي مش بيلومني

على حاجة ولا بيحسابني زي الكل.. بيقولي ياريم

دايما اعملي اللي انتي عايزة بطلي تشيلي هم

الكل و تدايقي نفسك اهتمي بنفسك وبس بطلي

تزعلي نفسك ..



الوحيد اللي بسمع كلمته حتى اكتر من والدي

مش بجادله لما يقولي لا على حاجة لانه

عمره ماقالها و جادلته الا و طلعت فعلا في مصلحتي

لا هي لا انا الولد و انتي البنت لانه مش عقليته

خالص ولا تربيتنا من الاساس و ده عنده تخلف

ولا هي لا تحكم وسلطة لانه بيعاملني زي البرنسيسة

فعلا و طلبي و رايي و كلمتي عنده مسموعة جدا

عنده البنت احسن من الولد كمان والست ممكن تفهم

احسن من الراجل عشان كدة لازم مشورتي انا و ماما

في كل شيء بيعمله و اغلب الافكار اللي في دماغه

فبقيت بثق في انها لا لمجرد خوفه و حرصه عليا

و انها فعلا لما بتتقال لمصلحتي وبس ..



رغم انه بارد اوي في مشاعره و كتوم ليها جدا

و مش بيظهرها لكن حنيته رهيبة جدا بتبان

في ابسط تصرفاته معايا في سؤاله عليا لو مش لاقيني

في تليبة لطلباتي .. حتى في رفضه اللي من تحت

لتحت لما ببقى عايزة حاجة و مالوش نفس يجيبها

بس لما بزن بيجي على نفسه واصعب عليه و يجيبها..



جناني حاجة رسمية عنده كفاية العيلة

بتاعت خمس سنين اللي فجأة و معاه هو بس بتطلع

و تصر على اللي هي عايزة بعند اطفال و هو

يضحك و يعملها لها بمنتهى البساطة و هو

بيبصلها بكل حنية .. ولو زعل في يالهوي الدنيا

بتسود عندي و ببقى زعلانة ومتعصبة لغاية

ما اشوفه راق و هدي و رجع مبسوط ..


فرحان عليا بطوله اوي ولاني قصيرة جدا

دايما يعدي من جنبي بكلمته :

( الطول عز الحمد لله الواحد طويل )

لكن على مين دايما برد عليه ( تطول تعرض انا

الكبيرة و بخمس سنين فرق ) يضحك ويمشي ..



بس جوايا بحسه الكبير وانا الصغيرة فعلا كبر

عليا مش بطوله لا بمواقفه اللي كل واحد فيها

بيحسسني بالراجل اللي جواه واللي استند عليا

رغم انها بسيطة جدا و يمكن بيقول اللي بيقوله

بضحكة او عصبية بس مش بيعرف تأثير كلامه ..



منها اذكرله اول مرة اختلف معاه بشدة

يوم ما جاتني فرصة عمل في مكان ما

مختلط و كانت اول فرصة شغل ليا

من بعد ما اتخرجت فكنت متمسكة بيها

اوي يومها رفض بشدة و قال ما لها داعي

شديت معاه و قولت : طالما ليا اب رايك ما

يهمني سكت وطنشني و مشي ..

بعدها روحتله اتكلمت معاه بهدوء عاتبته

باني بستند عليه يقوم يجي هو ضدي

قالي : انا مش رافض بسببك انا واثق فيكي

و انتي اصلا شرانية بتخوفي الرجالة الواحد

بيحس انك هتتضربيه من كتر ما انت ناشفة

معاهم الواحد يخاف يجي ناحيتك

بس انا رافض لانه انا ما ارضاش

بالفرصة المختلط دي لنفسي كيف اقبلها ليكي

انتي صعب استني فرصة غيرها و احسن

انا اول واحد اساعدك.. و فعلا اكتر واحد

بيغلب معايا في موضوع الشغل و التقديم

و بيمشي نظامه على مواعيدي ..



و قتها فهمتو وفهمت عقليته لا هو سي السيد

ولا مبدأ الراجل راجل و الست ست هو بس

اخ بيخاف على اخته اوي ..



وموقف طريف كدة لما تاخر هو و اخويا

الصغير في الغدا و انا كنت رايحة احط

لاخويا التاني سمعت كدة كلام من حوار بينه

و بين ماما قالتله خلاص ريم تحطلك و هو بيرفض

و جيت لقيته في المطبخ قولتله احطلك الاكل

فيها ايه قاللي ببساطة ( ليه لا انا عيل و لا انتي

خدامة عندي مو مستاهل الموضوع ) ..



مواقف صغيرة زي دي منه هي اللي حسستني

انه راجل بجد مش مستغل انه الولد في مجتمع

مديه الحق ده بكل مافي الكلمة من معنى

و حقه يتصرف زي ما يحب.. مواقفه هي اللي

خاتني اثق فيه .. احترمه اعامله كاخويا الكبير

مش الصغير ..و ما ارفضلوش طلب ..

تصدقو والله بحسد مراته اللي

ما بانلهاش اثر عليه لو عرفت تتعامل معاه

هتبقى سعيدة اوي .. اتمناه فعلا في الشخص

الي ربنا يختاره ليا كزوج بس بدون حتة المشاعر

اللي مش بتبان دي اصلي هنا ببقى ست تفاهة

بتحب المشاعر و الكلام الحلو..



اخر حاجة هقول بجد ربنا يخليلي هو و اشوفه احسن

واحد في الدنيا اشوفه ناجح ونال كل امانية ..

و افرح بيه عريس و ازفه لعروسته واحملها وصية

انها تحافظ عليه لانه بجد هدية ربنا ليها و احلى هدية ..






.. و طبعا اللي فوق في الصورة ده مش اخويا للمعلومية بس ..






هناك 16 تعليقًا:

نعكشة يقول...

انا لسة كنت هدخل اقول ماشاء الله و ربنا يخليكوا لبعض

بس انا مخي ضرب كدة

من آخر جملة

. و طبعا اللي فوق ده مش اخويا للمعلومية بس ..


و في نفس ذات الوقت

فرحان عليا بطوله اوي ولاني قصيرة جدا
دايما يعدي من جنبي بكلمته :
( الطول عز الحمد لله الواحد طويل )
لكن على مين دايما برد عليه ( تطول تعرض انا
الكبيرة و بخمس سنين فرق )

احترمه اعامله كاخويا الكبير
مش الصغي

عامتاً

ربنا يخليكوا لبعض
و يرزقه و يرزقك بالازواج الصالحة

آمين

انسان وبس ! يقول...

يانهار ابيض يا ريم
البوست ده طويل اوى
انا قريت لحد نصه كده وبعدين قلت دى اكيد بتتكلم على اخوها لانك اتكلمتى عنه قبل كده انه الوحيد اللى بيفهمك...
لكنى جبت من الاخر ....فلقيتك بتقولى انه لا مش اخوكى ....كانك سمعتينى و بتردى عليا
عموما كويس ان نلاقى حد يفهمنا ونحس انه بيفهمنا وبيهتم بينا.......خصوصا لو الحد ده مش اخوكى

انسان وبس ! يقول...

يانهار ابيض يا ريم
البوست ده طويل اوى
انا قريت لحد نصه كده وبعدين قلت دى اكيد بتتكلم على اخوها لانك اتكلمتى عنه قبل كده انه الوحيد اللى بيفهمك...
لكنى جبت من الاخر ....فلقيتك بتقولى انه لا مش اخوكى ....كانك سمعتينى و بتردى عليا
عموما كويس ان نلاقى حد يفهمنا ونحس انه بيفهمنا وبيهتم بينا.......خصوصا لو الحد ده مش اخوكى

انسان وبس ! يقول...

جميله اوى منه " مو مستاهل الموضوع "

ReEm يقول...

نعكشة
تسلمي ياقلبي و اسفة لو توهكتك هو فعلا عن اخويا

و ربنا يخليك كل اللي بتحبيهم

******

استاذ محمود

انا والله اقصد الصورة اصل في ناس ظريفة

ممكن تفتكره اخويا بس البوست عن اخويا

فعلا و اهم راجل في حياتي و الكل يجي بعده

Unknown يقول...

Reem :


اسف انى جيت متاخر بس والله مش بقعد نت اصلا

خيير

البوست بسم الله ماشاء الله طويل جدا

بس لذيذ بيشجغ الواحد انه يقرا

تحياتى

كيكى عوووووو يقول...

اولا وحشتينى خالص مالص
ثانيا..كنت عارفة انك كنتى بتكلمى عليه
مواقف جميلة بتحصل بتورايكى قد اية الى قدامك بيحبك وبالذات لو كان قريب منك
زى اخوكى العسل دة ربنا يحميى ويحفظة
ويحليكوا دايما يا حبيبتى لبعض
**********
قد اية كنت مستمعة جدااااااا وانا بقرا البوست دة لان بجد فى مشاعر قليل اوى لمة تلاقيها
ربنا يحميكم
اخر حاجة برضة وحشتينى
عوووووووووووووووووووووووووووو

blue-wave يقول...

ربنا يخليكوا لبعض دايما يارب

ReEm يقول...

المبرمج المحترف

سعيدة اوي بزيارتك وتعليقك بعد الغيبة

******

دكتور عمرو

تسلم على الدعوة الغالية دي و يارب يخليك كل اللي تحبهم انت كمان

ReEm يقول...

كيكتي الجميلة

وحشتني ازيك يابنتي و بطلي غياب كتير

فرحت انه البوست عجبك قد كدة

و يارب يخليك اللي بيحبوكي و تحبيهم

العمر كله

... amr يقول...

ربنا مايحرمكوش من بعض :)

بس مين بعض دة ؟؟؟؟

Yasmine يقول...

ربنا يخليكو لبعض دايما يا رب
تصدقى انا كان حلم حياتى يكون عندى اخ كبير..و بقعد كتير اتخيل لو كان موجود فى حياتى قد ايه حاجات كتير كانت هتبقى مختلفة..احساس حلو اوى انك يكون عندك راجل بمعنى الكلمة فى حياتك..و يكون مش عايز غير مصلحتك من غير ما يستنى منك مقابل

بس كلامك خلانى احس انه كونه كبير او صغير مش فارقة..المهم يكون موجود و خلاص
مش بحسد على فكرة :)..
ربنا يخليهولك يا رب

على فكرة كل ما ادخل و اسمع الاغانى اللى انتى حطاها افتكر انى مشغلة بلايليست عندى..زوقك فى الاغانى شبه زوقى اوى :)

romansy يقول...

مش عارف اقول ايه
بس البوست فيه مشاعر جامده قوى
انتى اكيد اكتر واحده حساها بس اكيد برضه اللى هيقراها هيفهم
البوست لمين
دا اكيد لاعز الناس

ReEm يقول...

amr

ولا يحرمك من الناس اللي بتحبهم

ReEm يقول...

انا حرة او بنوتة مصرية

شكلي زي حالاتي من محبي الروقان و الاغاني

الهادية صحباتي بيقولولي من كتر

الروقان بتاعك بقيت زي العواجيز

عارفة لما كان لسه صغير كان عندي نفس

الاحساس ده كنت عايزة يبقلي اخ كبير

يخاف عليا و اهو مشيت الايام و كبر و بقى

هو اللي واخد دور الاخ الكبير ربنا يخلي

و يخليلك الناس اللي تعزيهم ويعزوكي

ReEm يقول...

رومنسي

ميرسي على ردك واكيد مافيش اعز من الاخ

و الاهل موما ربنا يخليك ليهم و يخليهم ليك