الاثنين، 4 مايو 2009

يوم ميلادها ..


مدونتي العزيزة و صديقتي الاقرب

كل سنة وانتي طيبة في ذكرى ميلادك الاول ..


اعذرني لكلماتي في احتفالي الاول بيكي

انتي عارفة قد ايه في البداية كرهت و بعد

كدة قد ايه حبيتك .. يمكن لأنك اكتر مكان برتاح فيه

ومش بقلق اظهر فيه احساسي او وحدتي او ضعفي

او حزني و كل مافي خاطري ..


عشان كل ده برضو بخاف منك لانه جواكي انا

مش انا اللي ناس بتشوفها لا انا الحقيقة ..


بخاف منك لاني بخاف اللي اعزهم يدخولوكي

في يوم ويشوفوني فيكي لاني ماتعودش ابقى

غير الرزينة و العاقلة و القوية في نظرهم ..


بخاف منك لأني مش لاقية القدرة و الشجاعة لحد

اليوم اني اعترف بيكي لحد فيهم و عارفة اني انتي

فاهمة خوفي و قلة شجاعتي و عذراني بس ياترى

هما هيفهمو زيك ويعذروني ولا هيشوفو اني خنتهم بيكي ..


مش عارفة اذا بكرة هينطبق علينا فكرة السعادة مش

يتدوم واقفلك ونفترق او الصداقة هتعيش و اكمل معاكي ..


بس اللي متأكدة انك الصديقة الوحيدة اللي لقيت راحتي

معها و اللي بصمت استحملت كل ما في جعبتي ..


فشكرا لك صديقتي الغالية ..

هناك 26 تعليقًا:

Lyssandra يقول...

باحجز تعليق

كل سنة وانتي طيبة يا ريم :)

هاجي تاني أكيد عشان أعلق علي البوست

سلام
Lyssa

Empress appy يقول...

كل سنه وانتم الاتنين طيبين ومنورين الدنيا

blue-wave يقول...

كل سنه وهيا طيبه
بس مالقيتيش يعنى غير يوم عيد ميلاد الريس؟:))

غير معرف يقول...

ربنا يوفقك يارب:)

Abo 7anf يقول...

السلام عليكم
كويس ان اول زياره ليا
فى مناسبه سعيده
كل سنه والمدونه بخير
و تفضلى منوراها

Yasmine يقول...

كل سنة و انتوا الاتنين طيبين :)
بس تصدقى انا علاقتى بيها كانت بالعكس تماما..كنت بحبها اوى الاول و دلوقتى حاسة انى خلصت كل اللى عندى و ماليش نفس خالص ارجع اكتب فيها تانى
يالا عقبال 100 سن كمان و انتى بتكتبى فيها و تفكرك دايما باحاسيس صادقة عشتيها

ســـــاره يقول...

كل سنة ومدونتك احلى واحلى ريمو :)

تكبروا مع بعض ان شاء الله انتوا الإتنين وتيجي بعد كام سنة تقري البوستات القديمه وتقولي يااااه هو انا كتبت ده..هو انا قلت ده؟! عشان كل مالواحد بيكبر افكاره واسلوبه بيكبروا معاه وبيتغيروا فبيبص للي فات على اساس (ايه ده هو انا كنت بعمل ايه ولا بقول ايه ) D:

كل سنة ومدونتك طيبة حبيبة قلبي :)

انسان وبس ! يقول...

ملقتش غير الابتسام وانا بقرا الكلام ده

كل سنه وانتتى طيبه

ReEm يقول...

ليساندرا

و انتي طيبة و شوقتني لتعليقك

في الانتظار

ReEm يقول...

ابي

تسلمي يا قمر وانتي طيبة

ReEm يقول...

دكتور عمرو

بصراحة ماعنديش ايه فكرة انهم عيد ميلاد الريس في مصر

و حضرتك طيب

ReEm يقول...

ايمي

و انت كمان ياحبيبة قلبي

ReEm يقول...

ابو حنف

اهلا بيك و بزيارتك اللطيفة

ReEm يقول...

لي لي

تسلمي يا واحشنا

اتمنى بجد تتصالحو وترجعي تحبيها و تكتبي فيها زي زمان

ReEm يقول...

سارة

و انتي طيبة ياقلبي

و ماحد داري هنوصل لكدة ولا هنقفلها عن بكرة ابيها و نمشي

بس الين وقتها اتمنى تفضلي منورتني عى طول

ReEm يقول...

انسان وبس

و انت طيب
اي حد هيبتسم و هو بقرا الموضوع انا خايفة البتاعة دي تخليني مجنونة

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

اهلا ريم
.............
طبعا اولا كل عام وانت اكثر إبداعا وقم اكثر إشراقا
...
كلماتك مش عارف ليه بقت بتحمل طابع حزين لم نتعود عليه
جميل ياريم انك تشعرى بخصوصيتك فى مكان زى المدونة بيكون زى مراية بنشوف فيها وجوهنا بدون رتوش وبلا أقنعة

يبقى فين الخيانة فى كلمات مثل كلماتك لم تخرج عن الذوق الرفيع والأدب الجم

مدونتك رائعة ياريم وتدعو للفخر وليس للخوف
كل التحية لك
دمت بكل الخير ياريم
..
نورالدين محمود

ReEm يقول...

استاذ نورالدين

و حضرتك طيب مدونتك من كتر المدونات الي كان ليها لحق في يوم زي ده بس نحترم رغبة صاحبها

انا فعلا حابة مدونتي كنوع من خصوصيتي بس ساعات الناس من كتر معزتهم او حبهم ليك بشوفو انهم ليه الحق في كل حاجة في حياتك و خصوصيتك بالنسبة لهم عدم ثقة او خيانة و ده اللي بيدعوني للخوف عدم استيعاب الناس اللي حواليا لحاجتي من الخصوصية

بس هي دي الحكاية

Lyssandra يقول...

هلا ريما
أنا جيت تاني .. وآسفه إني اتأخرت
--------------------------------

بصي بقي ياستي
من وقت كنت مهتمه أوي أكتب مذكراتي مع ان غالباً أحداثها كانت عاديه جدا
بس إني كنت أفضفض لورقه
كنت برده أول كلمة أقولها مذكرتي العزيزة .. وصديقتي الأقرب
وكنت باتكلم معاها كأنها حد مش حاجه

لغاية وقت قريب بقي لما عملت المدونة بقي قليل اني أروح لها
لأني يمكن لقيت مكان تاني كمساحة للبوح
مع إني مش باكتب فيه مذكراتي ولا حاجه
:)

وبرده بقت مدونتي حاجه غاليه جداً بالنسبه لي .. وبقت صديقة .. لأ بقت بنتي

أنا فاهمه طبيعة خوفك ده
بس ده بياخد وقت في الأول وبس
وبعدين بترجعي تتعاملي مع الأمر فعلا كشئ خاص بيكي وانتي حرة تماما فيه وبتكوني قادره تدافعي عنه وماتحسيش انه غريب

وبعدين انا مش فاهمه
انتي ليه قلقانه يشوفوا اللي جواكي
وانتي اللي جواكي إنساني وطيب .. وحقك

قلتلك قبل كده ياريم
اننا محدش بيشوفنا علي حقيقتنا تماما
وبنفضل محتفظين ببعض منا لنا فقط
بس مش لدرجة إني أقلق أو أخاف ان حد يشوف ده
بصراحه كنت الأول باقلق كده
بس بعد كده لقيت الأمور عادي ومحدش بيتدخل

طيب أقولك علي حاجه :
واحده من أعز صديقاتي في حياتي العاديه مش الافتراضيه
قلتلها اني عندي مدونة ومحدش يعرف المدونة اساسا غير اخواتي ومحترمين خصوصيتي لدرجة انها ممكن تكون مفتوحه قدامهم ومش يقرأوا عليها حاجه خالص

صاحبتي جت في يوم وقالتلي انها معجبه بالمدونة وهي اساسا كانت بتقرألي أيام ماكنت باكتب ع الورق بس
لقيتها بتقولي لأ وعجبت أخويا وماما واخواتي
ساعتها حسيت اني في نص هدومي والله :)
لأني برده متعوده يشوفوني حد قوي وجاد ورزين

بس بعد كده قابلت مامتها وماحسيتش انها شايفاني حد غريب ولا نظرتها ولا معاملتها اتغيروا
يعني لقيت الناس بتحترم خصوصيتي أهو

ماتقلقيش
ده بيبقي في الأول بس لأنك مش معتاده حد يشوفك صح
:)

==========

بخاف منك لاني بخاف اللي اعزهم يدخولوكي
في يوم ويشوفوني فيكي لاني ماتعودش ابقى
غير الرزينة و العاقلة و القوية في نظرهم ..

----
غريبه
مع اني ماشفتش غير ده
يعني محدش ممكن ييجي هنا ويشوف غير ده ياريم :)

========

عموما ياستي بما انك لقيتي راحتك هنا
يبقي ماتفكريش تسيبي هنا
كل سنه وانتي وهي بخير ودايماً منورين البلوجرز كلهم

دمتِ بكل خير
Lyssandra

ReEm يقول...

ليسا

انا كدة هخليك ماما ليسا اصل عمري مابقالي ماما غير مامتي طبعا ربي يطول عمرها

دايما انا ماما ريم عند الناس

هو انا في الواقع مش زي المدونة على فكرة يعني هنا تقريبا بضحك براحتي بزعل و ده اهم شي براحتي بنفعل بحزن بحب اي شعور بطلعه بينما الواقع لا بحسبها اوي و غالبا كتومة جدا

بس يمكن انا مبالغة فعلا و هي فترة و تعدي و اتفجأ باللي حواليا زي كدة ويحترمو خصوصياتي كله جايز

بس انا حبت الصديقة دي وعايزة قوة كبيرة عشان ابعد عنها و انا ضعيفة جدا فما تقلقيش مطولة معاكم

Lyssandra يقول...

ههههههههههه

ماشي ياست ريم
أول مرة حد يعتبرني ماما لأنهم كل البشريه حولي بيعتبروني أصغر حد
حتي اخواتي الأصغر مني ( أولاد ) بيعتبروني أنا اختهم الصغيرة

:)

بس جميلة منك يا ريما :)

-------------

فما تقلقيش مطولة معاكم
---
لأ ياستي أنا مش قلقانه وعارفه انك بتحبي مدونتك ومش هاتتخلي عنها
:)

=======

كوني بخير عزيزتي

MaMa Lyssa

:)

كيكى عوووووو يقول...

بيب بيب
كل سنة وانتى طيبة ياقمر وهى كمااااااااااااااان
بيب بيب
عوووووووووووو

leeno يقول...

كل سنة و انت و هي طيبين يا قمر

انا بستمتع بقرايتها جدااا

و اتمنى دايما اقرا جديدك فيها

ReEm يقول...

ليسا

ههههههههه
عجتك وعايزة تبقي مامتي
ماشي يا ماما ليسا و لو اني احس اني هكبرك كدة

ReEm يقول...

كيكتي

ازيك يابنتي و فينك من زمان ؟

و انتي طيبة ياقلبي

ReEm يقول...

لنوش

و انتي طيبة حبيبة قلبي و ان شاء نتسمر بكل جديد يسركم