الأحد، 17 مايو 2009

الصمت أبلغ لغات الكلام ..


رغم حبي للمقولة دي واني من اشد انصارها

الا اني لأول مرة مش حاسة ولا مقتنعة بيها

لأول مرة اشوفها كدة بعين القيد مش بعين الحكمة


تقريبا من اول امبارح وانا حاسة اني حد جديد

حاسة اني غيري ومختلفة اوي عن نفسي اللي اعرفها

من ضمن الاختلافات دي رغبة كبيرة في الكلام صابتني

حاسة اني عايزة اقول واقول و اتكلم و اتكلم

لحد الصبح او لحد بكرة و بعده و بعده و بعد بعده كمان

لدرجة اني بفكر مدونتي المسكينة هتقدر تستوعب

كمية الكلام اللي جوايا .. بصراحة اشك ,اكيد

طبعا هتكلم فيها بس هحن عليها و اسبلي شوية

كلام كدة بيني و بين نفسي ..


بجد مش عارفة اوصف حالتي و اقول هي ايه

او يمكن عارفة بس كل اللي اقدر اقوله

اني اول مرة اكتشف انه في انواع تانية من الجوع

كنت فاكرة الاقوال دي مجرد عبارات مجازية

او صيغ بلاغية بس دلوقت اكتشفت انه ممكن

يكون في جوع لشيء غير الاكل و ممكن يبقى

الواحد فعلا جيعان كلام او لحالتي جيعانة كلام ..


ايوة فعلا انا حاليا جيعانة كلام

امممممم تصدقو فعلا هي ممكن لفظة مش

ظريفة جيعانة كلام دي بس اعمل ايه

بصراحة هي دي حالتي ..


فهمتوا حاجة ؟!

يمكن اه بس لو لا او احترتو

ابقو اسألو مدونتي بقى اكيد هتقولكو قصدي ..

هناك 10 تعليقات:

Empress appy يقول...

hناادركت ان الصمت مع الناس الجاهله هو احسن حاجه صدقينى
بس عموما انتى اتكلمى بقى براحتك

ســـــاره يقول...

شو بك ريمو :)

لو تقصدي الإنفجار اللي كلمتيني عنه
فأقولك عادي اتكلمي وقولي وماعليكي ملامه
من حقك تعارضي زي ماهو من حق غيرك يأيد
والأسلوب هو سيد الموقف في النهاية..

اما لو فيكي شي ثاني..
فصدقيني مهما اتكلمتي وقولتي ماراح ترتاحي
عارفه ليش؟!
عشان اشياء كثيرة واهم النقاط اللي خانقاكي ماهتقدري تتكلمي فيها بشكل صريح وبالتفصيل ..يعني انتي لو متضايقه من شي معين وهو موضوع شخصي جدااا هتلاقي نفسك تلمحي عنه وتقولي كلام وكلام وكلام ومازالت نفس النار جواكي .. لأن عندك شي نفسك تصرخي وتقولي يا ناس ياعالم انا مخنوقة من كذا .. بس في نفس الوقت متكتفه لأنك عارفه انه صعب تتكلمي فيه :)

لو حاسة حبيبة قلبي ان الفضفضة العامة تريحك فإحنا معاكي وحواليكي.. :)

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

المميزة ريم
............
بصى ياستى انا هتكلم بشكل عام عشان واضح انك بتتكلمى عن حالة خاصة
وبينى وبينك لو جوز خالتى الله يرحمه فهم حاجة من اللى انت كاتباه يبقى انا كمان فهمت .!!!
عشان كدة هتكلم عن الفكرة فى جوهرها
وهى فكرة الرغبة فى الكلام :
عادة الرغبة فى الكلام الكتير لا ترتبط بالحزن
بالعكس بتكون فى حالة من اتنين :
إما فى حالة من الارتباك وعدم القدرة على الفهم ويصاحبها شيء من التردد فبنكون نفسنا نتكلم ونتكلم لحد ما نفهم أو نلاقى اللى يفهمنا عشان عقنا بيكون عاجز عن إتخاذ قرار أو خطوة .

الحالة التانية بقى بتكون فى وقت الفرحة الكبيرة وساعتها بيبقى نفسنا نتكلم مع كل اللى يصادفنا عشان نحكيله عن سعادتنا بشيء معين ودة مش لمجرد ان الشخص جدير بأننا نتكلم معاه قد مهو رغبة فى الكلام عن الموضوع اللى فرحنا

إنت بقى أنهى فيهم ؟؟؟!!!
الميكروفون معاكى

فاصل ونواصل ......

سلامى وتحياتى العميقة
....
نورالدين محمود

ReEm يقول...

ابي

عايزة الحق جهلة الزمن ده نظام الردح هو اللي يسكتهم

بس صعب الواحد ينزل مستواه للدرجة دي

و انسي اللي حصل و اخرجي من زعلك ولو انه الموضوع يوجع

ReEm يقول...

سارويتا

انفجار ايه قنابل ليه ياستي دعي الخلق للخالق و الزمن مصيره يتغير

لا لاتوصي بفضفلكم بس الرغبة اللي جوايا رغبة ايجابية يعني كلام ايجابي مو سلبي و مخنوقة وكدة

ReEm يقول...

استاذ نورالدين

هو التانية اقرب نوعا ما يعني حالة الكلام عندي ايجابية او بسبب فرح

انما الاولى انا في الحالة دي بيبقى عندي رغبة في الصمت الرهيب

يعني كدة عايزة اكتب المواضيع الجاية كلها حاجات مبسوطة ودمها خفيف

فانتظرو جديدنا

انسان وبس ! يقول...

انا فهمت ش حاجه

عادى ساعات الواحد بيبقى عايز يكلم ويفضفض او يعبر عن نفسه او عن اللى جواه او عايز يفهم حاجه معينه فلازم يناقش فيها حد تانى واحد او اكتر

ببساطه الكلام وسيله للتخاطب اهم وسيله
قدر نقول للتفاعل عموما
والكلمه مهمه اوى ممكن تؤثر فى مسار حياة انسان
ويمكن ملايين الناس كمان فلازم نتكلم

ونتكلم

ReEm يقول...

انسان وبس

اكيد

كلامك منطقي وصح جدا اي بشر بيحتاج للكلام عشان يعبر عنه

Yasmine يقول...

والله يا ريم كانك بتوصفى حالتى اليومين دول..كان العشرين سنة سكوت اللى فاتوا دول قرروا يتعوضوا دلوقتى :)

بس الفكرة فى الشخص اللى هيستحمل كم الرغى الهستيرى اللى طالع عليا دا :D

انغام لما بتغنى بحتاج اتكلم كانها بتوصفنى بالظبط..كل ما اقرر اقول الاقينى مجبرة اسمع و اتعاطف و احضن و اطبطب و الغريب انى لقيتنى مضطرة اعمل كدا مع ناس لسه عرفاهم من شهور قليلة جدا.. اخرهم واحدة لقيتها بتقولى انا شوية و هعيط و هقولك خدينى فى حضنك و اسمعينى مع انى عرفاها بقالى اقل من 3 شهور..تقريبا شكلى بيشجع على العياط و الفضفضة :)

و على قد ما ثقة الناس دى بتسعدنى على قد ما اوقات بتكون بجد متعبة

عشان كدا تلاقينى رجعت فى قرار الكلام فى نفس اللحظة اللى خدته فيها..لنا الله يا ريم بجد :)

ReEm يقول...

لي لي

ههههههههه
لنا الله للدرجة دي بقتي المسألة مأساة

احسن حاجة ابقي اسبقي و اتكلمي حتى لو قالتلك نفسي اعيط اسبقي و قوليلها هو انا كمان اصل .... و ابدئي رغي

او الاسهل تيجي ترغي معنا :)