الاثنين، 26 مايو 2008

طفلتي انا ..


بجد مش عارفة ازاي اكتب عنك اول

مرة اعجز اني اعبر اول مرة احس الكلمات بتخوني

ومش عارفة اصوغها و ارتبها عنك انتي

انتي بالذات مش عارفة اوصفك ..


بعيدة عني في الوقت اللي المفروض تكوني قريبة

حنينة اوي بس بتحبي تغلفي حنيتك بالقسوة

بقيتي تحبي تفرضي رأيك اوي وكلمتك هي اللي تكون ماشية

حاسة بتعبي و حزني بس بتحبي تبقي بعيد وتراقبي

حلمتي بالاخت فيا و عملتيني اختك اوي لحد مانسيتي انك امي

لو احتجتلك لازم اجي مش انتي اللي ليا بتقربي

ساعات كتير بتستهوني بشخصيتي او ذكائي بتستهيفي رغباتي

مع انها مهمة عندي وجزء كبيرو مهم مني

بس بالنسبة لك بحسها مش مهم نفسك اوي ارضيك في الوقت

اللي بجد مافيش حاجة مني بترضيكي مهما اعمل بتستني الاحسن

مهما اقول في الغالب مش هيعجبك لحد مابقى عندي يأس اني

في يوم اكونلك زي ما تحبي و اعجبك ..

بحب ساعات لما تشاركيني الرأي و لما بتكوني معايا في وقت

فرحي وبحب ابعد عنك في وقت زعلي لانه الوقت

اللي دايما بتختاريه عشان تزيد الزعل عليا ..

بحب وجودك في حياتي بس محتاجة منك خصوصيتي وحريتي

بحب خوفك عليا بس محتاجة اجرب واعيش دنيتي

ياريتك تفهمني يا امي ياريتك تثقي فيا شوية ..


عارفة انه البوست غريب و الكل دايما بيدور على احلى

كلام يوصف بيه امه لحد ما تبقى صورة الملاك على الارض

مش كلمات زي العتاب بس انا اخترت اوصفك كدة بعيوبك عارفة ليه؟!

لاني بحبك غير كل البشر بحبك بطريقتي حب غيرعن

كل الناس بحبك كدة لعيوبك ايوة بحبك لعيوبك ..

بحب فيكي الحاجات الي بكرها قبل الحاجات اللي بحبها

بحب فيكي اللي بيدايقني منك قبل اللي بيسعدني منك

بحبك كدة بطريقتي انا .. غير كل البشر لعيوبك

لاني مش بحبك حب البنت لامها انا بحبك حب الام

لبنتها لانك اغلب الاوقات بتبقي بنتي .. طفلتي انا


بنتي اللي بعشق عيوبها و احب غلطاتها ..

بنتي اللي بغير عليها من الدنيا كلها لحد ياخدها مني

فاكرة وقت ما صاحبتي قربت منك لما كانت بتعوض

بعد امها عنها بقربك .. لما كانت بتنسى اهمال امها ليها

باهتمامك كنت عايزة وقتها ابعد عنها والله غرت منها

كان نفسي اقولها الزمي حدك دي امي انا ارجعي لامك

دي بتاعتي ملكي انا .. دي ليا دي بنتي انا و طفلتي

بس عارفة فضلنا صاحبات لحد دلوقت ليه عشانك انتي

مش عشان هي صحبتي و بحبها ..

عشان كنتي بتحيبيها عشان كان كلامها بيسعدك

و كانت حكاياتها بتضحكك و تفرحك

عشانك انتي بس اتنازلت عن غيرتي و انانيتي و

فضلت لحد دلوقت صاحبتها عشانك انتي يا طفلتي ..


رغم البعد اللي بينا و الحاجز اللي بنيناه انا وانتي بس

بينا شيء غريب علاقة لايمكن تتهد بنتقل على بعض

ساعات و نبعد .. بنعند مع بعض ايام ولايمكن نتنازل لبعض

بس بتلاقينا دايما مع بعض وروحنا و قلبنا متعلقين ببعض
بتدايقي اوي لما ازعل منك وانا بموت لما تسكتي و ماترديش عليا
و انا بسألك او اكلمك و في الاخر مش بنقوى على البعد و بنتكلم

عارفة اننا واحنا بنبني الحاجز ده اكتشفت اني اكتر وحدة شبهك

بختلف عنك كتير صحيح بس طلعت في الآخر شبهك

طلعنا اكفي القدرة على فومها تطلع البنت لامها

المثل اللي مش عايزة تصدقيه فينا و طول عمرك بتسخري منه

ادينا طلعنا المثل ده يا حنينة و بكل مافيه من معنى ..


يمكن اكون بدأت البوست بعيوبك اللي بحبها بس بجد مش قادرة

انهيه بميزاتك ومحاسنك لاني بجد والله مش قادرة اعدها

اقول ايه و لا ايه عنك .. وايه الكلام اللي يكفي فيكي

افضالك كتير عايزة كتب عشان تتجمع .. وتضحياتك اكبر

عايزة دواوين عشان تتوصف .. بجد يا امي عمره ما هيكون

في الدنيا دي ابدا ست زيك .. بعشق قوتك و بموت في طيبة قلبك

و حنيتك نفسي اكون ام هايلة زيك و اربي ولادي على المبادئ

و اعملهم الصح اكيد مش في كل حاجة هكون زيك اكيد في حاجات

هنقص او ازيد عنك بس في الاخر الاقي جواهم احساسي ليكي دلوقت

اني فخورة بيكي يا امي و فخورة اني تربيتك ..


اسفة على البوست الملخبط واعذرني لردئاة الكلام

و انه في بوستك انتي بالذات خاني وغرد بيا التعبير

يارب يخليكي لينا يا امي وتفضلي نوارة دنيتنا

سامحيني يا امي و بعتذرلك .. اعتذرلك على اللي فات

و بعتذرلك على اللي جي لاني على الاغلب مش هكون زي ماتحبي

مش هقدر اعجبك واعمل كل اللي انتي تتمني

ياريت يا امي تسامحيني على تقصيري في حقك و يارب عني ترضي ..


و آخر كلامي دعوتي ليكي بإنه :

ربي يفضل طول العمر راضي عنك في دنيتك واخرتك

و بنعيمه يا امي دايما تتهني و جنته العالية يرزقك ..

هناك 17 تعليقًا:

Eldebug يقول...

انا حسيت انك بتتكلمى عن علاقتى مع والدى ... وانا كنت كتير بكره انه بيستهون بذكائى برضه ورغباتى ... بس بعد كده اكتشفت انه لو مكانش عمل كده معايا مكنتش هاكون الشخص اللى بقيته ... وعلى فكرة لسه لحد دلوقتى بيحصل الكلام ده بس الفرق انه لما بيشوف الناس بتحترم ارائى بيضطر هوه فى الاخر يحترمها حتى لو مختلف معاها وطبعا انتى عارفة بتحسى بايه بعد كده ... بيتهيالى عمرى ما كنت هابقى قريب منه اوى كده لو مكانش الاختلاف ده بينا...

اسف انى دوشتك بس اصلى حبيت افضفض شوية خصوصا انى حسيت انك عندك شعور قريب من ده...

ReEm يقول...

ده اللي بيخلي العلاقة مميزة العادة
الصفات اللي بتحبها في اهلك هي اللي تقربك منهم بس انك تقرب منهم عشان الصفات الي بتكرها
يبقى هنا الحب اللي بينكو مش عادي وعلاقتكو مميزة عن اي علاقة بين اب وابنه و بتحس انو بينكو علاقة مش الكل يفهمها مميزة وسرية و غامضة
بينك انت وهو بس

شكرا على تعليقك

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

عزيزتى ريم
مدونة رائعة وجذبنى اسلوبك السهل رغم عمق الافكار
معلش انا كلامى شوية نحوى رغم ان دراستى علم النفس
المهم
انا اشاركك الرأى بانه يبقى دائما هناك اشياء مقدسة مهما اختلفنا معها تظل هى غرفة حبنا المغلفة وعلى رأس هذه المقدسات هى امهاتنا
ربنا يحفظ امى ورحم والدى
... سورى طولت الظاهر ان مدونتك مدونة للفضفضة اكثر منها للتعليق
.......
ويسعدنى جدا ان تشرفينى بزيارة مدونتى رغم ان قلمى متواضع لا يصل الى مستوى قلمك الرائع
ولكن الشمس لا تبخل على زيارة الجحور كما تزور القصور
..........
نور الدين محمود

ReEm يقول...

رحم الله الوالد و اسكنه فسيح جناته

و ربنا يطول في عمر الوالدة يارب

اسم حضرتك من الاسناء المميزة جداعندي

واكيد برحب بتعليقاتكو مهما كان

طولها مش مهم كفاية تشريفكو ليه

شكر لردك واهنيك على مدونتك السهلة

الصعبة من جديد

و انا اللي قلمي يتواضع جدا لقلم

حضرتك الرائع

""""" يقول...

عارفه ياريم
بعد ما قريت البوست بتاعك ده حسيت من كلامك عن علاقتك بمامتك ان كل البنات نفس الشئ مع امهاتها
يا اما بقى انا اللى ذيك كدا فى كل حاجه
حتى علاقتى بامى
تصدقى انا كمان بغير على ماما جدا من صاحباتى
بس للاسف انا بعدت عنهم
مش عارفه اقول اسباب بس فعلا بعدنا
لكن الغريب انهم على صله وطيده جدا بامى
يمكن السبب هنا ان امهاتهم زمايل ماما فى الشغل
فلو واحده زميله ماما فى الشغل اتصلت بيها الاقى بنتها بتكلم ماما !!
لسه امبارح والله بجد بسالها هى ساره بتكلمك ليه يا ماما ؟
قالتلى وفيها ايه ما هى كل ما مامتها بتكلمنى هى كمان بتكلمنى
استغربت لانها معدتش بتكلمنى انا اساسا
كان نفسى اقولها انتى عايزه ايه من امى ؟
تصدقى بغير عليها فعلا
حتى من اختى على فكره
لو دخلت لاقيتهم بيتكلموا فى حاجه لازم اسالهم انتوا بتتكلموا فى ايه ؟
هو بصراحه انا مبعرفش اخبى غيرتى عليها ومفضوحه اخر حاجه يعنى
المهم ياستى عايزه اقولك كمان ان كلمات العتاب منك لوالدتك انا كمان عايزه اعتب على مامتى بيها
مش معقول يابنتى التطابق ده !!

ReEm يقول...

عادي يا امل و بجد مش مستغربة التطابق

و الشبه ده بينا لانه بان في حاجات كتير

قبل كدة و انتي عارفة انك من اقرب

الناس ليا فطبيعي تبقي شبهي كدة

ربنا يخليك والدتك ويطول في عمرها هي

و والدك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عارفة فكرتينى بعلاقتى بوالدى الله يرحمه ولو انها مكانتش شبة دى اوى

ربنا يرحمة...

بجد شكرا على البوست دة بجد...


شكرا يا ريم ..المودنة جميلة بجد

ReEm يقول...

العفو وربنا يرحم الوالد و يكون في فسيح جنته و يخليلك الوالدة ويباركلك
فيها يارب

Fatma يقول...

الله يا ريم

الله بجد

الموضوع اثر فيافوق ما تتخيلي :)

ربنا يخليكي لماما ويخليها ليكي يا رب

صاحب المضيفة يقول...

ربنا يرزقك برها وطاعتها في الدنيا والاخرة

كلام جميل وجديد لأول مرة باسمعه بالشكل ده



دمت مبدعة

Desert cat يقول...

بصى يا ريم هما بيكونوا عايزنا نكون احسن ناس فى الدنيا وبيفتكروا انهم بالطريقة دى على صح وننا مهما كبرنا قدامهم بنفضل برضه اطفال ولازم توجيه وتجاهل لشخصيتنا بس لما يحسوا اننا خلاص قدرنا ناخد قرار ونعتمد على نفسنا هما بيكونوا سعداء بكدا وبتزداد الثقه اكتر
ربنا يخلى لك مامتك
تحياتى

funckydoctor يقول...

كلامك حلو قوى
حسيته قوى
تحياتى

ReEm يقول...

فنون

اسعدني مرورك على مدونتي اوي و سعدت انه الموضوع لمسك واعجبك

صاحب المضيفة

امين يارب انا وانت وجميع ابناء المسلمين
شكرا ليك و لمرورك الكريم

ReEm يقول...

Desert cat

اكيد هما من حبهم وخوفهم عيلنا و على مصلحتنا و يارب يخليك والدتك انتي كمان و يخلي جميع امهات المسلمين


_____________________

funckydoctor

شكرا لردك ومرورك على مدونتي و هشوف
موضوع الفونت

Nourhan Sirag يقول...

حلو اوي البوست ده ياريم

هايل بجد

برافو عليكي فعلا

عيشتيني معاكي كل حرف كتبتيه

ReEm يقول...

سعيدة بمرورك على مدونتي يا نورهان

و ربنا يخليلك والدتك ويباركلك فيها

غير معرف يقول...

ربنا يخليهالك يارب :)