الخميس، 12 فبراير 2009

شخابيط صباحية ..


مش عارفة ليه غاوية شخبطةاليومين دول

قولت اصبح انا وقهوتي بشوية شخبطة

معلش بقى استحملوني ..



من فترة تقريبا فترة حرب عزة روتانا

نزلت البوم اسمه حزن هو انا ما سمعتوش

بس نقدر بقى نتخيل الاغاني ازاي

شكلهم ما كانوش بيتفرجو على التلفزيون ..


**********


في ناس غريبة مش عارفة هي مش عارفة

رايحة فين او مش مقدرة رايحة فين

زي كدة المركز اللي باخد فيه الكورس

يعني في ناس بجد والله بتستوقفني ويفضل

سؤال واحد في دماغي :

ياترى دي لما تحب تروح فرح او سهرة

بتعمل زيادة عن كدة ايه ؟! ..


**********


صاحبة ماما بتشتكي من مراة ابنها و قلة ادبها

معها و لما ماما حكتلي كل اللي قولته بصراحة

حتى لو البنت مش متربية اللوم مش عليها اللوم

على الابن اللي خلى مراته تكبر على امه و ما عرفها

من البداية انه امه فوق الكل ..

صحيح الولد ما يبقاش ابن امه و لا يظلم بنت الناس

و يهينها عشان رضى امه لكن لازم يعرف مراته

قيمة و قدر امه عنده ...


**********


حاسة انه عندي حالة نفسية مش عارفة ليه؟

بس بقالي فترة تقريبا بطلت اشوف رجالة

بقيت اتعامل مع كل ذكر على انه عيل قدامي

و مش بشيله من ارضه مع انه لسه الدنيا

فيها رجالة اكيد بس انا مش عارفة ليه بطلت

او مش قادرة اشوفهم ..

( بتكلم على حياتي في الواقع )


**********


الناس بقت تخلط كتير بين الزواج عن حب

و الزواج عن معرفة يعني مش كل اتنين

يعرفو بعض قبل الزواج و كانو بيكلمو بعض

يبقو اتجوزو عن حب لانه ممكن انت بس اللي

بتحب او العكس او انتو الاتنين مجرد شايفين

ده الشخص المناسب للزواج لكن الزواج عن

حب لما يبقى كل غايتك تعيش مع الطرف التاني

و بس من غير حتى ماتعرف انت ليه بتحبه

و بتتمناه كدة ..


**********


انا كل ما احتاج اتكلم مع حد قلبي بيرتاحله

يطلع كمان هو اتألم ماالحقش اكمل و اشرحله


من روائع انغام اللي غنتها و واقع متعاش

فعلا اصل الناس دلوقت بقت تعشق

الفضفضة و دور التعبان حتى لو مافيش

حاجة فعلا تاعباهم و خنقاهم

بقى الموضوع كدة زي مع الموجة

و مع الخيل يا شقرة

بس رغم احتياجنا الرهيب للناس

لازم نتعلم نشيل همومنا داخلنا لانك

ماتعرفش ببساطة حجم هم الانسان

اللي بتفضفضله ..


**********


مؤخرا بقيت متعلقة باغنية مريام فارس - ايام الشتى

اعتقد انها ارقى ما غنت مريام فارس ..


**********


بنلوم كتير اطفال ليوم ونقول مابقوش اطفال دول بقو

اوعى مننا مع انه احنا اللي سبناهم لهيفا و نانسي

وللنت و للشات و لنور و مهند و يحيى و لميس

و العاب البلاي استيشان و مافيها من هوايل احيانا

و لو الولد قال كلمة وقحة بنضحك و نقول ذكي و فطين

يبقى ليه كل الزعل ده و الاعتراض على ما فيه الاطفال

ماهم و بلا فخر نتاج الكبار ..


**********


بيعجني حب الولاد لعربيتهم و قد ايه بيهتمو

بيها و يسموها كمان اخويا مسمي عربيته ( بي )

قال عشان لما يدلعها يقولها بي بي ..

انا مش معترضة عليكو بس اهو زي الدلع و الاهتمام

و الحب للعربية ده ادوه للست و مش هتغلبو معانا تاني ..


**********


اغلب الهموم بتكون صغيرة واحيانا تافهة بس

مش عارفة ليه بنحب نكبرها و نخلق حالة

حزن نعيش فيها و نعيط و نوجع قلبنا

شكله فترتها بتكتر علينا الراحة ..


**********


في ناس كدة روحها العنطزة او الفشخرة

مش عارفة اوصل الكلمة بس هديكو المثال

يعني المحل اللي البياع مصدق نفسه انه

الباشا اللي مالك المحل و يعاملك انت يازبون

على اساس انك شحات و جاهل مش جي تشتري

بفلوسك لما روحت محل الورد لقيت البياع ده

كنت عايزة بوكية روز و توليب راح قايلي

التوليب بالطلب قولت له مافيش روز رايح

باصصلي كدة بصة ازدراء واستعلاء

وقالي روز في نرجس و لافندرو لي لي و

اوركيد تقولي روز لا مافيش ..

مع انه اشهر و اكتر محل ليه فروع في مدينتي

للورد متخصص تقريبا في الروز بالوانها و انواعها

فسبت حضرته و خرجت ..


**********


انا مش بدعو للاختلاط و لا بحبه بصراحة

نظرا لتصرفات الشباب بس فعلا المكان اللي بيضم

ستات بس يعني زي مثلا ملاهي معينة تعمل يوم

للستات بس اسوء من المكان المختلط بكتير ..


**********


ساعات احلى حاجة تعملها مع اللي حواليك انك

تبقى متفرج و تعمل عبيط و لما الكل يبصم انك

عبيط ساعتها خليهم يكتشفو انهم اعبط مما يتخيلو ..


*********


ممكن بس ليا رجاء للولاد بلاش تحطو صوركو على

المنتديات و خاصة بوضعيات كدة الواد الحليوة او

الروش او الحبوب ...الخ

اصل من وراكو و بين البنات يعني بتبقو ولا مؤاخذة

حاجة بايييييييخة ..


**********


اغلب الناس اللي بتنصح في الحب و العلاقات

زي حالاتي كدة وربنا يستر بتكون

مختلفة في الواقع بس بتدي منظر بغير كدة او تبقى

ماحبتش اصلا عشان كدة بتنصح او حتى مجرد حظ لا

ذكاء منهم ولا حسن اختيار و تدبير ساعات كتير فعلا بيكون

حظ لا اكتر و الناس دي لو حبت بجد في الغالب هتلاقيها

خايبة جدا في الحب ..

هناك 14 تعليقًا:

غير معرف يقول...

السلام عليكم
برضه مع فنجان قهوتى اسمحى لى اهديك اغنية قد اجدها تعبر عن شخبطاتك
القاللك حد ( لانغام )
منذر

بسمة انور يقول...

كلامك مقنع
واسئلتك بجد بقت واقعية جدا
لانها فعلا من حياتنا محدش عارف ليه بقينا كدة ولو لاقينا صدفة حد عارف بيستهبل
ناس غريبة

romansy يقول...

مش عارف تقريبا كده بقى دا حالنا ولا ايه
على الصبح بنلاقى مشاكل ونفسنا تتصلح بس دايما بتزداد سؤء
مش عارف العيب فى مين
فينا

leeno يقول...

ارحميني يا بنتي ببقى عايزة اسجل الليحقوله على دفتر عشان منساش لما اكتبهم

المهم

انا متفقة معاكي جدااا في كل الشخابيط تقريبا

و تحديييدا اخر شخوبطة دي انا هههه

Yasmine يقول...

شخبطى يا ريم براتك هو انا ورانا ايه غير الشخبطة :)

كنت بسال نفس السؤال ده لما عرفت عن المناظر اللى البنات بتروح بيها الحفلة السنوية للمكان اللى بشتغل فيه..تقريبا بيبقوا عايزين يلاقوا عرسان او ستات بتدور على عرايس لولادهم

نفس الحكاية على الراجل اللى مش بيحترم اهل مراته ولا علاقتها بيهم و هى بتسيبه يمنعها عن اهلها بجة انها كده بتطيع جوزها

كنت زيك كده لحد ما خلصت جامعة لكن فى الشغل اكتشفت ان فى لسة رجالة ناضجة و محترمة فى الدنيا..مش كتير صحيح بس موجودين :)
عارفة دى مشكلة اللى بتبقى دماغهم اكبر من سنهم بيبقى فى gap كبير بينهم و بين الولاد اللى من سنهم

اغنية انغام دى من اقرب الاغانى لقلبى و كنت عملالها بوست لوحدها..بس الفرق ان انا مش بحكى

عندك ق فى نظريتك عن الاطفال لكن دلوقتى انا شايفة ان فكرة انك تمنعى الاطفال عن القرف ده بقت مستحيلة لانك لو منعتيهم فى البيت مش هتعرفى تاثير صحابهم عليهم فى المدرسة و فى النادى و فى الدروس..انا شايفة ان الحل فى ان الناس تبطل تخلف لحد ما الاشكال دى تنتهى :D

حاولت ادور على اسم لعربيتى و فشلت..مش الولاد بس اللى متعلقين بعربياتهم :))

اماكن الستات بتبقى كوميدية جدا بالنسبالى..مش عارفة مين فهمهم ان اى مكان مافيهوش رجالة يبقى مكان للرقص :D

اهو انا عاملة عبيطة على طول..اسهل على فكرة انك تبقى شايفة و ساكتة..دايما بقول ان منتهى الذكاء انك تدعى الغباء فى اوقات معينة

بضم صوتى لصوتك فى حكاية الصور دى و تقريبا عارفة السبب اللى خلاكى تقولى كده :D

ما بنصحش حد فى الحب..ما ينفعش اصلا تنصحى حد فى اكتر علاقة خاصة فى حياته..كل واحد ادرى بحكايته و بالظرف التانى اللى معاه و مش شرط النصيحة اللى تمشى مع واحد تنفع مع التانى

ReEm يقول...

منذر

اهلا بالزائر الغائب

طيب ماهو الاغنية بتنطبق على زوار المدونة لقتيهم يسمعوني و يقرو شخبطتي

ReEm يقول...

بسمة

رغم اني شايفاها فضفضة اكتر من اسئلة

بس مش مهم المهم شخابيطي و صلتك بطريقةما

ReEm يقول...

رومانسي

اهو تعليك ده بجد اللي مش فاهماه خالص

معلش هتعبك ياريت توضحليلي هو شوية

ReEm يقول...

لينو

بالراحة على نفسك يا بنتي مش مهم يعني

تعليقي عليهم كلهم علقي على فاكرة و سيبي البقي

المهم عندي انك منورانا
وحاولي ما تبقيش الشخبوطة الاخيرة دي

ReEm يقول...

تسلمي ياقلبي منورة ومشرفة المدونةدايما



تصدقي ده فعلا الرد المنطقي على الموضوع طيب ده للبنات طيب المتزوجات غرضهم ايه بوي فريند مثلا

**********

ماهو لاطاعة في معصية و قطع الرحم كبيرة ومعصية غريبة مش بيعرفو يحللو التحليل البديهي ده بعيدا عن اللي جوزها فعلا مستقوي عليه واهلها مساعدين في ده

**********

ماهو انا مش قلصدة خالص اللي في سني او اصغر دول شباب و متوقع منهم احيانا نتيجة المجتمع بعض التصرفات انا بتكلم عن الرجالة الاكبر
تصدقي انا حاليا بلاقي احترام في التعامل من الشاب اكتر من الراجل اللي من 30 و مافوق بحس السن ده عيارهم فالت و مصدقين انهم ولاد ال 20
زيادة عن اللزوم
لكن اكيد في رجالة بس ادعيلي ارجع انا اشوفهم

**********

احسن واريح احيانا بدال ماتحكي وتلاقي اللي بتحيكله ليه همه او مستهيف همك

**********

هو سياية المنع اصلا دلوقت كلام فارغ بس في توجيه و نعلم ده صح وده غلط يعني الام لما تلاقي ابنها ابو 11 او 12 سنة بيعرف بنات ماتفرحش وتقول ده كبر لا توقف و توجه و تنفعل عليه و تفهمه انه لا اللي بيعمله نضج ولا مرجلة و انه غلط و كذلك على السلبيات التانية الاقناع و ترية التوجيه الذاتي احسن حل و بعدها من نفسه الولد هيعمل الصح و يسيب الغلط و حتى لو غلط هيرجع للصح عشان ببساطة لا ده طبعه ولا قناعاته


نبطل نخلف ده نا هموت على اللحظة اللي ربنا يرزقنا عيل اقوم ابطل اخلف ( وش مخضوض )

**********

سميها على اسم وردتك لي لي على غرار بي بي بتاعت اخويا ربنا يوعدنا و نسوق ويبقلي عربية بس صدقيني تعلق البنت بعربيتها برضو مش بدرجة عشق الولد لعربيته

**********

جبيتي الكلمة مكان للرقص بجد بيحولو اي مكان للستات لشبيه المرقص و الكباريه و اي بنت مش مصدقه تروح و هي هتشوف

**********

الاستعباط ده اصلا بيوريكي ناس و حاجات لو كنتي ذكية كان بانلك عكسها

**********

ههههههههه انتي بالذات استنيت منك الرد ده مانتي عايشة الموضوع معايا برضو و ياستي النصيحة واجبة و اديني بنصح يعني

**********

بصي انا بقيت اخاف انصح في الحب لحد قريب او بشكل مباشر بشوف كل واحد ادرى بحبيبه و تفاصيل علاقته الا في الشيء اللي غلط غلط يعني و ما يتسكتش عليه غير كدة مع صحباتي و كدة بستمع اكتر بس سه بنص بشكل عام

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

حلو شخبطتك بتاعة الصبح .. وياريت فنجان قهوة معاكي يبقى ربنا يكرمك

اكتر حاجة شخبطت في قلبي اغنية ميريام فارس ايام الشتى

علشان انا عايشها بكلة شخبوطة فيها

متعبة اوي ومؤلمة اوي

يشرفني اننا نبقى على تواصل

لو ما يضايقكيش

ReEm يقول...

ربنا يكون في عونك ويسعد ايامك قريب

و اكيد يسعدني و يشرفني التواصل بينا

نورتي مدونتي

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

شخابيطك لذيذه اوى بس اسمحى لى صاحب محل الورد دا غبى وسورى فالفظ لانه لو ذكى هيقول الزبون ديما على حق حتى لو غلطان وهيعمل نفسه غلط حتى لو صح دا من ضمن فن التسويق اللى بيجهله وبعدين ما تقلقيش على نفسك يوم ما تتحطى فى موقف الحب ساعتها تقيمى نفسك لكن من بعيد لبعيد يبقى بتظلمى نفسك كل سنه وانتى بالف خير ويارب نشوفك مع اجمل حبيب

ReEm يقول...

طوبة ذهب و طوبة فضة

تسملي ياقمر على رفع معنياتي بتعليقك

اللطيف ده

و يارب يستجيب لدعائك ( ابتسامة )